University thesis:
Zugl.: Münster (Westfalen), Univ., Diss., 1995
Footnote:
ISMN: M006315932
Description:
The organ music of Bach's 16 known pupils, among them Krebs, Homilius, and Kittel, has often been relegated to a historical vacuum between the art of Bach himself and the Romantic organ style. The most important genre cultivated by these musicians, the chorale arrangement, exhibits a development beyond the Bach style, however. Especially notable is the close relationship between chorale text and rhetorical elaboration of the setting. This music deserves to be reevaluated. Complete work lists are provided, compositions are discussed individually, and sources are surveyed.
Die Orgelmusik der 16 Bach-Schüler (Krebs, Homilius, Kittel u.a.) wurde vielfach pauschal abqualifiziert und rangierte in einem Vakuum zwischen der Kunst Bachs und dem romantischen Orgelstil. Anhand der wichtigsten Gattung dieses Kreises, der Choralbearbeitung, wird u.a. gezeigt, wie Bachs Stil von seinen Schülern weiterentwickelt wurde und wie eng das Verhältnis von Choraltext und Musik mittels rhetorischer Figuren ausgebildet ist. Das Buch enthält eine ästhetische Neueinordnung dieser Musik, vollständige Verzeichnisse und Einzelbesprechungen aller Choralbearbeitungen, sowie Übersichten zu Quellen, Drucken und Editionen.