• Media type: E-Book
  • Title: Chinesia : The European Construction of China in the Literature of the 17th and 18th Centuries
  • Contributor: Hsia, Adrian [Author]
  • imprint: Berlin: De Gruyter, 2010
  • Published in: Communicatio ; Band 16
  • Extent: Online-Ressource (V, 144 S.)
  • Language: English
  • DOI: 10.1515/9783110914894
  • ISBN: 9783110914894
  • Identifier:
  • RVK notation: EC 5167 : Stoffe und Motive
  • Keywords: Westeuropa > Literatur > Chinabild > Geschichte 1600-1800
  • Origination:
  • Footnote:
  • Description: Our perception of the Others is based on our conception of ourselves. In theory the Others should be different. If necessary, we alter their images to accommodate the apperception of ourselves. Thus Chinesia, an amalgamation of facts and fiction, was created. In order to avoid previous repetition of stereotypes and prejudices, the present study re-examines the parameters which created Chinesia and traces its development to the end of the 18th century. The literary study begins with the analysis of European dramatization of the Manchu Conquest of China and its subsequent fictional Christianization. Then the Jesuit plays with Chinese themes are discussed, for the first time in literary history. Also analyzed is the reception of the Chinese Orphan motive in European literature which was the turning point in downgrading China, and subsequently Montesquieu's impact on Albrecht von Haller's novel "Usong" is examined. Thereafter, the study scrutinizes the contradictory positions of Herder and von Seckendorff (or Goethe, for that matter) in Weimar. The book concludes with a concise analysis of the 'eschatological sinism' of Hegel, Marx and Weber to indicate the development of the later centuries.

    Wir nehmen unsere Umwelt, insbesondere alles Fremde, durch einen Perzeptionsrahmen wahr, der die realen Verhältnisse nach unseren Bedürfnissen neu ordnet. Die vorliegende Arbeit analysiert ein Musterbeispiel dieses Phänomens: das europäische China-Konstrukt im 17. und 18. Jahrhundert. Sie beschäftigt sich mit den voluminösen Berichten der Seefahrer und Jesuiten, die zuerst das Chinabild im neuzeitlichen Europa prägten. Dieses wurde dann von den europäischen Geschichtsphilosophen graduell umgewertet. Dagegen schufen die literarischen Schriftsteller ihr eigenes und variables China: Chinesien. Thematisch gruppiert werden u.a. die Werke Goethes, Voltaires, Metastasios', Hallers, Montesquieus, Arthur Murphys, von Seckendorffs, Vondels, Elkanah Settles und Herders untersucht. Ein getrenntes Kapitel behandelt die Jesuitendramen über China. Zum Schluß wird der eschatologische "Sinismus" Hegels, Marx' und Webers analysiert, um die Tendenzen des 19. Jahrhunderts aufzuzeigen.
  • Access State: Restricted Access | Information to licenced electronic resources of the SLUB