Description:
There have always been adolescents with special needs, particularly with respect to the transition point between school and professional life. In modern-day Germany, between 15 and 20% of an age cohort are threatened by exclusion from the working world. A wide range of empirical studies have shown that the above adolescents face significant difficulties during their transition phase to vocational schools, vocational training or employment in general. Which vocational support options are available for these adolescents? The handbook on vocational support for disadvantaged adolescents answers this question. It is aimed at the academic community, students and lecturers in this field. Jugendliche mit besonderem Förderbedarf beim Übergang von der Schule in die Berufs- und Arbeitswelt gibt es seit vielen Jahren. In Deutschland sind inzwischen 15-20% eines Altersjahrgangs durch Ausgrenzung bedroht. Empirische Untersuchungen können vielfach zeigen, dass die Übergänge dieser Heranwachsenden in die berufsbildende Schule, in die Berufsausbildung oder gar in Erwerbsarbeit extrem prekär verlaufen. Welche Möglichkeiten einer beruflichen Förderung haben solche Jugendlichen? Das Buch zur beruflichen Benachteiligtenförderung beantwortet diese Frage und wendet sich an die Fachöffentlichkeit, an Studierende und an Lehrende in diesem Feld.