• Media type: E-Book
  • Title: Zweijährige Berufsausbildung im Kfz-Service : Kfz-Servicemechaniker/innen aus der Perspektive v. Auszubildenden, Lehrenden u. betriebl. Akteuren
  • Contributor: Musekamp, Frank [Author]; Spöttl, Georg [Author]; Becker, Matthias [Author]
  • Published: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 2011
  • Published in: Berufsbildung, Arbeit und Innovation ; 35
  • Extent: 1 Online-Ressource
  • Language: German
  • ISBN: 9783763946662
  • RVK notation: ZO 2702 : Duale Berufsausbildung
  • Keywords: Deutschland > Kraftfahrzeugservicemechaniker > Berufsausbildung > Evaluation > Arbeitsmarkt
  • Origination:
  • Footnote:
  • Description: Since 2004 the two-year qualified profession "Kfz-Servicemechaniker" (vehicle service mechanic) has been accessible in Germany. Its introduction was disputed, but was also recognised as an opportunity for applicants with weak school-leaving qualifications. For this reason, the test period from 2005 to 2007 was observed scientifically. The profession is thus one of the most-studied qualified professions. Trainers, trainees and teachers were interviewed. The authors also present developments within the vehicle service branch and regarding the course of the training. The general debate of benefits and disadvantages of the two-year training allows for the results to be transferred to other fields of study. Seit 2004 gibt es in Deutschland den zweijährigen Ausbildungsberuf "Kfz-Servicemechaniker". Seine Einführung war umstritten, wurde aber auch als Chance für Bewerber mit schwachem Schulabschluss gesehen. Aus diesem Grund wurde die Erprobung von 2005 bis 2007 wissenschaftlich begleitet. Der Beruf gehört dadurch zu einem der am besten untersuchten Ausbildungsberufen. Befragt wurden Ausbilder, Auszubildende und Lehrende. Die Autoren stellen ergänzend Entwicklungen im Kfz-Service-Sektor und zum Ablauf der Ausbildung dar. Die allgemeine Diskussion von Vor- und Nachteilen der zweijährigen Ausbildung macht es möglich, die Ergebnisse auch auf andere Bereiche zu übertragen.
  • Access State: Open Access
  • Rights information: Attribution - Share Alike (CC BY-SA)