• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Prestigious employer preference : the theory, measurement, and consequences of conspicuous employment
  • Contributor: Berghaus, Benjamin [Author]; Reinecke, Sven [Degree supervisor]; Müller-Stewens, Günter [Degree supervisor]
  • Published: St. Gallen, [2016?]
  • Extent: 1 Online-Ressource (circa 281 Seiten); Illustrationen
  • Language: English
  • Keywords: Personalmarketing ; Arbeitsuche ; Reputation ; Fachkräfte ; Personalbeschaffung ; Arbeitnehmer ; gnd ; Sozialstatus ; gnd ; Berufsprestige ; gnd ; Arbeitgeber ; gnd ; Auslese ; gnd ; Personalimage ; gnd ; Hochschulschrift
  • Origination:
  • University thesis: Dissertation, Universität St. Gallen, 2016
  • Footnote: Zusammenfassung in englischer und deutscher Sprache
  • Description: Arbeitsplätze spielen eine wichtige Rolle in der Gestaltung sozialer Identitäten. Mit dem steigenden Wettbewerbsdruck auf dem Arbeitsmarkt wenden sich Arbeitgeber zunehmend den Ansätzen der Marketingfachleute zu, um so die Wettbewerbsfähigkeit ihres Unternehmens im Arbeitsmarkt zu stärken. Auf der anderen Seite des Marktes bemühen sich Arbeitnehmer zunehmend um die Gestaltung eines eindrucksvollen Lebenslaufs, da nur so um die wertvollsten Stellen konkurriert werden kann. Diese Kombination von sich intensivierenden Wettbewerben bereitet die Grundlage für eine wachsende Rolle von Prestige in Arbeitgeber-Arbeitnehmer-Beziehungen. Die Reichweite dieser Entwicklung spiegelt sich jedoch noch nicht ausreichend in der wissenschaftlichen Würdigung wider: während eine grosse Menge an wissenschaftlichen Erkenntnissen zu Status vorliegt, wurde bisher die Prestigeorientierung von Arbeitnehmern und den daraus erwachsenden Implikationen unzureichend erforscht. Diese Dissertation geht auf diese Forschungslücke ein, indem zwei vorbereitende und vier hauptsächliche Beiträge geleistet werden: erstens wird als Vorbereitung ein Überblick der Forschung zu Status vorgestellt. Darauf aufbauend fokussiert eine Rückschau auf die Literatur zu Status in der Personalwerbung, die ihrerseits die Basis für die genauere Beschreibung der Forschungslücke bildet. Als ersten Hauptbeitrag entwickle ich auf der Basis eines auf Statuskonsum spezialisierten Konzepts in der Konsumentenforschung (Vigneron & Johnson, 1999) ein Konstrukt zur Messung der individuellen Präferenz für prestigereiche Arbeitgeber. Um das Konstrukt zu kontextualisieren, untersuche ich dessen nomologisches Netzwerk. Weiterhin folge ich den Erkenntnissen über das nomologische Netzwerk, vergleiche die Effekte des wertbasierten Fit zwischen Bewerber und Arbeitgeber sowie der Befriedigung von Prestigepräferenzen und untersuche den Einfluss des regulatorischen Fokus auf das Entsch

    Places of employment play an important role in people's construction of their social identity. With increasing competitive pressure in the job market, employers are increasingly turning to marketing methodology to improve their recruitment positioning. Vice versa, job-seekers are expected to provide impressive track records of past performances to be considered by the most attractive employers. This combination of businesses' fighting the "war for talent" more fiercely and job-seekers needing to generate a valuable track record provides the foundation for a growing role of prestige in employment. However, this phenomenon's theory, mechanisms, and consequences are understudied: while there is a sizable body of extant research on status, there has been very little research on both the nature and the consequences of individuals' preference for prestigious employers. This dissertation addresses this research gap by providing two preparatory and four consequential contributions: first, as a preparation, I present a cross-discipline literature review on prior insight on status to arrive at key contributions, scholars, and definitions of key terms in this extensive field. Second, focusing the literature review on the field of application, I highlight key contributions on status in the employment setting. On that basis, I outline the research gap in greater detail. As the first consequential contributions, I build upon insight from consumer behavior (Vigneron & Johnson, 1999) to provide a rigorously theorized, conceptualized, and operationalized measurement construct which I evaluate and contextualize in terms of its nomological network. Second, I follow the first vein of the nomological network to investigate both prestige and value-based person-organization fit in their effect on organizational attractiveness. Third, I follow the second vein of the nomological network to investigate the effect of regulatory focus on confidence in grou
  • Access State: Open Access