• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Heroism in Victorian periodicals 1850 - 1900 : Chambers’s Journal - Leisure Hour - Fraser’s Magazine
  • Work titles: Homely, easy and attainable for all
  • Contributor: Hadamitzky, Christiane [VerfasserIn]
  • Corporation: Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
  • imprint: Baden-Baden: Ergon Verlag, 2020
  • Published in: Helden - Heroisierungen - Heroismen ; 15
    Geschichte
  • Issue: 1. Auflage
  • Extent: 1 Online-Ressource (314 Seiten)
  • Language: English
  • DOI: 10.5771/9783956507243
  • ISBN: 9783956507243
  • Identifier:
  • RVK notation: NP 5700 : England
  • Keywords: Großbritannien > Zeitschrift > Held > Geschichte 1850-1900
  • Origination:
  • University thesis: Dissertation, Universität Freiburg, 2016
  • Footnote: Literaturverzeichnis: Seite 283-311
  • Description: Das neunzehnte Jahrhundert in Großbritannien war geprägt von technologischen, politischen und gesellschaftlichen Veränderungen, die sich auch medial bemerkbar machten: Die Printmedien eröffneten einen Massenmarkt, der mit Publikationen für beinahe jede Bevölkerungsgruppe und verschiedenste Interessen aufwartete. Der gesellschaftliche Wandel ging zudem mit einem verstärkten Bedürfnis nach Orientierung einher, das in vielen Publikationen mithilfe der Semantik des Heroischen gestillt wurde. Als Leit- und Orientierungsfiguren sollten Helden Anhaltspunkte für die Leserschaft bieten. Durch die Untersuchung von Chambers’s Journal, Fraser’s Magazine, und Leisure Hour fächert der vorliegende Band verschiedene Konzeptionen des Heroischen auf dem viktorianischen Printmarkt auf und zeigt, welche unterschiedlichen didaktischen, sozialen und politischen Funktionalisierungen dem Heroischen innerhalb der sich verändernden Machtstrukturen für verschiedene Leserschichten zukamen.

    Nineteenth century Britain was an age of rapid technological, political and societal change. This was also reflected in the media: Industrially-produced print media opened a mass market with publications for almost any (niche-) interest one could think of. The societal changes also resulted in a growing need for orientation which in many publications was answered using the semantics of the heroic. As guiding figures, heroes were supposed to offer role models for a variety different readerships. By analysing Chambers’s Journal, Fraser’s Magazine and Leisure Hour, this study analyses different conceptions of the heroic on the Victorian print market and shows how the heroic was used for different didactic, social and political purposes in addressing different readerships within the context of changing power structures.
  • Access State: Open Access