• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Infantile Cerebralparese : Expertise im Feld der Motodiagnostik
  • Contributor: Leibiger, Robert [Author]; Thiele, Annett [Degree supervisor]; Speck, Karsten [Degree supervisor]
  • Published: Oldenburg, [2020]
  • Extent: 1 Online-Ressource (353, CLIV Seiten, 7 MB)
  • Language: German
  • Identifier:
  • Keywords: Cerebrale Kinderlähmung > Motorische Entwicklung > Motodiagnostik > Experteninterview
  • Origination:
  • University thesis: Dissertation, Universität Oldenburg, 2020
  • Footnote:
  • Description: Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Ablauf des Diagnostikprozesses (Motodiagnostik, pädagogische Diagnostik, medizinisch-therapeutische Diagnostik sowie Kooperation) an SPZs (medizinisch-therapeutischer Kontext) und Schulen (Förderzentren) mit dem Förderschwerpunkt körperliche und motorische Entwicklung (pädagogisch-therapeutischer Kontext) bei Kindern im schulfähigen Alter mit einer infantilen Cerebralparese (ICP). Anhand von 17 Experteninterviews werden grundlegende Informationen zu den jeweiligen Handlungen von Ärzten, Therapeuten und Pädagogen im Kontext der Motodiagnostik erhoben. Die Interviews wurden mit entsprechenden Experten aus den Bundesländern Sachsen und Berlin durchgeführt. Aus dem kontrastiven Vergleich der Informationen werden hierbei Gemeinsamkeiten und Unterschiede im Diagnostikprozess dargestellt sowie Problemstellungen herausgearbeitet.

    The present paper deals with the assessment process - including physical assessment, pedagogical assessment, therapeutic assessment, as well as a cooperative assessment of teachers and experts in medical therapy - at clinical pediatric centers (medical-therapeutic context) and schools for special education (pedagogical-therapeutic context) in children of school age with cerebral palsy. Based on 17 expert interviews, elementary information on the respective actions of physicians, therapists and teachers are collected. The interviews were conducted with experts from the federal states of Saxony and Berlin. From the contrastive comparison of the information, similarities and differences in the assessment process in children with cerebral palsy are derived and problems are identified.
  • Access State: Open Access