• Media type: E-Book
  • Title: Barrierefreiheit – Zugänglichkeit – Universelles Design : Zur Gestaltung teilhabeförderlicher Umwelten
  • Contributor: Schäfers, Markus [Editor]; Welti, Felix [Editor]
  • Published: Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2021
  • Extent: 1 Online-Ressource (167 p.)
  • Language: German
  • ISBN: 9783781524187; 9783781558564
  • Identifier:
  • Keywords: Inclusive education / mainstreaming
  • Origination:
  • Footnote: German
  • Description: Accessible environments enable people with impairments to participate in social life. But what exactly does accessibility mean? What makes a condition in the environment a barrier? What aspects determine whether environments are conducive or obstructive to social participation? How can these aspects be measured, assessed and classified? What does this mean for the planning and assessment of designed environments? The contributions to the book deal with these questions from different disciplinary perspectives. They show the multi-layeredness and complexity of the topic of accessibility. The book is intended to give substance to the discussion on barriers and accessibility - a field that is still little researched - and to inspire interdisciplinary dialogue and reflection on practice

    Barrierefreie Umwelten ermöglichen Menschen mit Beeinträchtigungen, am gesellschaftlichen Leben teilhaben zu können. Aber was genau bedeutet Barrierefreiheit? Was macht eine Gegebenheit in der Umwelt zu einer Barriere? Welche Aspekte entscheiden darüber, ob Umwelten förderlich oder hinderlich für die gesellschaftliche Teilhabe sind? Wie lassen sich diese Aspekte messen, beurteilen und klassifizieren? Was bedeutet das für die Planung und Beurteilung gestalteter Umwelten? Die Beiträge des Buches nähern sich diesen Fragen aus unterschiedlichen disziplinären Perspektiven. Sie zeigen die Vielschichtigkeit und Komplexität des Themas Barrierefreiheit. Das Buch soll der Diskussion um Barrieren und Barrierefreiheit – einem noch wenig erforschten Gebiet – Substanz verleihen sowie zum interdisziplinären Dialog und zur Reflexion der Praxis inspirieren
  • Access State: Open Access