• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Education, work, and family events in women’s lives : long-term developments and recent trends in East and West Germany
  • Contributor: Bloßfeld, Gwendolin [VerfasserIn]
  • imprint: Opladen: Budrich Academic Press, 2022
  • Extent: 1 Online-Ressource (223 Seiten); Illustrationen, Diagramme
  • Language: English
  • ISBN: 9783966659512
  • RVK notation: MS 3000 : Allgemeines
  • Keywords: Deutschland > Deutschland > Frau > Bildungsgang > Partnerwahl > Familiengründung > Ehescheidung
  • Origination:
  • Footnote: Online resource; title from title screen (viewed March 28, 2022)
  • Description: This book investigates how educational expansion, the trend towards the service society and the German unification affect East and West German women’s life courses and family lives. It focuses on educational enrolment, educational attainment level, labour force participation, career resources, social origin, the educational match among partners as well as historical periods and examines their consequences on women’s entry into first motherhood as well as partnership formation and dissolution processes. Using longitudinal data from the National Educational Panel Study (NEPS),multivariate methods such as event history analysis were applied. The findings suggest that women’s entry into motherhood during full-time education is highly dependent on women’s age, social origin and the policy measures in a country. Dieses Buch untersucht, wie die Bildungsexpansion, der Trend zur Dienstleistungsgesellschaft sowie die deutsche Wiedervereinigung die Lebensverläufe und das Familienleben ost- und westdeutscher Frauen beeinflussen. Es konzentriert sich auf die Bildungsbeteiligung, das Bildungsniveau, die Erwerbsbeteiligung, die Karriereressourcen, die soziale Herkunft, den Bildungsmatch der Partner sowie die historischen Perioden und untersucht ihre Konsequenzen auf den Eintritt von Frauen in die erste Mutterschaft sowie Partnerschaftsbildungs- und Scheidungsprozesse. Auf Basis der Längsschnittdaten des Nationalen Bildungspanels (NEPS) wurden multivariate Methoden wie z.B. die Ereignisanalyse angewandt. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass der Eintritt der Frauen in Mutterschaft während der Vollzeitausbildung in hohem Maße von Frauenalter, sozialer Herkunft und den politischen Maßnahmen in einem Land abhängig ist.