• Media type: E-Book
  • Title: The double burden : the impact of school closures on labor force participation of mothers
  • Contributor: Kozhaya, Mireille [VerfasserIn]
  • imprint: Essen, Germany: RWI - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung, 2022
  • Published in: Ruhr economic papers ; 956
  • Extent: 1 Online-Ressource (circa 60 Seiten); Illustrationen
  • Language: English
  • DOI: 10.4419/96973120
  • ISBN: 9783969731208
  • Identifier:
  • Keywords: Child care ; COVID-19 ; women’s labor supply ; school closure ; Graue Literatur
  • Origination:
  • Footnote: Zusammenfassung in deutscher Sprache
  • Description: This paper investigates the effect of school closure on the labor force participation, hours worked, extensive, and the intensive margin of women in Mexico for the years 2017 to 2021. Using a difference-in-differences approach, I analyze how school closure, due to the COVID-19 pandemic, affects the labor supply of women with school-aged children, 6 to 14 years old, versus women with nursery-aged children, 0 to 5 years old. This approach allows me to isolate the impact of school closure from the economic impact of the COVID-19 pandemic. The findings show that on average mothers with children younger than 14 decrease their labor force participation by about 2.6 percentage points. Mothers with school-aged children, however, decrease their labor force participation by an additional 1.7 percentage points and increase their domestic work. While the increase in domestic work occurs immediately after the school closure, the impact on the labor force is only observed several months later. The decrease is observed for all women with low or middle education level, formal and informal employment, and income quantiles. However, I find no decrease for single-mothers and mothers with access to informal child care.

    Dieses Papier untersucht die Auswirkungen der Schulschließung auf die Erwerbsbeteiligung, die Arbeitsstunden, das extensive und intensive Arbeitskräfteangebot von Frauen in Mexiko für die Jahre 2017 bis 2021. Mithilfe eines Differenz-in-Differenzen-Ansatzes analysiere ich, wie sich die Schulschließung aufgrund der COVID-19-Pandemie auf das Arbeitsangebot von Frauen mit schulpflichtigen Kindern im Alter von 6 bis 14 Jahren im Vergleich zu Frauen mit Kindern im Kindergartenalter (0 bis 5 Jahre) auswirkt. Dieser Ansatz ermöglicht es mir, die Auswirkungen der Schulschließung von den wirtschaftlichen Auswirkungen der COVID-19-Pandemie zu trennen. Die Ergebnisse zeigen, dass die Erwerbsbeteiligung von Müttern mit Kindern unter 14 Jahren im Durchschnitt um etwa 2,6 Prozentpunkte zurückgeht. Bei Müttern mit Kindern im schulpflichtigen Alter sinkt die Erwerbsbeteiligung jedoch um weitere 1,7 Prozentpunkte und die Hausarbeit nimmt zu. Während die Zunahme der Hausarbeit unmittelbar nach der Schulschließung erfolgt, werden die Auswirkungen auf die Erwerbsbeteiligung erst einige Monate später beobachtet. Der Rückgang ist bei allen Frauen mit niedrigem oder mittlerem Bildungsniveau, formeller und informeller Beschäftigung und Einkommensquantilen zu beobachten. Bei alleinerziehenden Müttern und Müttern mit Zugang zu informeller Kinderbetreuung wird jedoch kein Rückgang festgestellt.
  • Access State: Open Access