• Media type: E-Book
  • Title: Wissen in Bewegung : Institution – Iteration – Transfer
  • Contributor: Cancik-Kirschbaum, Eva [Author]; Traninger, Anita [HerausgeberIn]
  • imprint: Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2016
  • Extent: 1 Online-Ressource (477 p.)
  • Language: German
  • ISBN: 9783447194143
  • Keywords: Computing & information technology
  • Origination:
  • Footnote: German
  • Description: Institutions usually do not come into view when it comes to processes of knowledge change. Rather, it is a widely shared belief that change happens when and only outside of these creativity blockers. Now, however, even where it is supposedly rigidly and stubbornly adhering to the traditional, change is always noticeable. Obviously, practices that are poled up for repetition and thus stabilize institutional relationships also bring about change. This interplay of repetition and change is summarized in this anthology with the term 'iteration'. Using a wide range of historical case studies, the authors show which variants of the interplay of repetition and change can be observed and which findings result for a transdisciplinary history of knowledge. The volume opens the series "Episteme in motion. Contributions to a Transdisciplinary History of Knowledge ", in which the results of the cooperation in the Collaborative Research Center 980, located at the Freie Universität Berlin, are presented

    Institutionen geraten normalerweise gerade nicht in den Blick, wenn es um Prozesse des Wissenswandels geht. Vielmehr ist es eine weithin geteilte Überzeugung, dass Wandel wenn, dann stets nur außerhalb dieser Kreativitätsblockierer stattfindet. Nun ist aber gerade dort, wo vermeintlich rigide und stur am Überkommenen festgehalten wird, stets auch Wandel feststellbar. Ganz offensichtlich bringen also Praktiken, die auf Wiederholung gepolt sind und so institutionelle Zusammenhänge stabilisieren sollen, zugleich auch Veränderung hervor. Dieses Zusammenspiel von Wiederholung und Veränderung wird in diesem Sammelband mit dem Begriff der ‚Iteration‘ gefasst. Die Autorinnen und Autoren zeigen anhand einer breiten Palette historischer Fallbeispiele, welche Varianten des Wechselspiels von Wiederholung und Wandel zu beobachten sind und welche Befunde sich daraus für eine transdisziplinäre Wissensgeschichte ergeben. Der Band eröffnet die Reihe „Episteme in Bewegung. Beiträge zu einer transdisziplinären Wissensgeschichte“, in der die Ergebnisse der Zusammenarbeit im Sonderforschungsbereich 980, angesiedelt an der Freien Universität Berlin, präsentiert werden
  • Access State: Open Access