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Beaucamp, Ella
[Editor];
Kaske, Romana
[Editor];
Moser, Thomas
[Editor];
Baro, Hanna
[Contributor];
Jucknies, Regina
[Contributor];
Keßler, Annerose
[Contributor];
Liggieri, Kevin
[Contributor];
Mylek, Joana
[Contributor];
Nowotny, Joanna
[Contributor];
Olchawa, Joanna
[Contributor];
Scheuerer, Stefan
[Contributor];
Schwarz, Isabelle
[Contributor];
Seidl, Ernst
[Contributor];
Suchy, Verena
[Contributor];
White, John
[Contributor]
Objects and organisms
: vivification - reification - transformation
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- Media type: E-Book
- Title: Objects and organisms : vivification - reification - transformation
-
Contains:
Frontmatter
Table of Contents
Man, Deer, and Everything In Between. Transformations of a Mesolithic Organic Object
Framing and Containing
Organismus als Objekt. Wissenschaftliche Sammlungen und ethische Fragen an die Kunstgeschichte
Objekte und Organismen im naturkundlichen Museumsraum. Zur Verdichtung und Entfaltung von Wissen
Objekte und Organismen im Recht
Strategies of Vivification
“[…] his art hides his own art.” The Porcelain Flowers of the Manufacture de Vincennes
The Secret Life of Lamps. Alphonse Mucha’s ‘Nature’ and the École de Nancy’s Electric Élan Vital
Strategies of Reification
Planet Buch oder: Gehören Mikroben zum Objekt? Überlegungen zu Definition und Metaphorik von lebenden und toten Objekten
The Incarnation of the Pearl. Gemstones and the Body in Early Modern Natural Philosophy and Treasury Art
Beyond Polarization
Living Matter. Berlinde de Bruyckeres anthropomorphe Wachsskulpturen zwischen Verlebendigung und Leblosigkeit
Lebendigkeit durch Klang. Die Freiberger Tulpenkanzel und die Kanzeln um 1500
Sea Sculpture and/as ‘Vibrant Matter’. The Material Lives of Porcelain Objects Lost and Found at Sea
Other Agents
Blurring Boundaries. Gender, Eroticism and Desire between Man and Machine in Contemporary Superhero Comics
How much ‘Human’ is there in Technology? A Concrete Technical-Anthropological Investigation
Picture Credits
- Contributor: Beaucamp, Ella [HerausgeberIn]; Kaske, Romana [HerausgeberIn]; Moser, Thomas [HerausgeberIn]; Baro, Hanna [MitwirkendeR]; Jucknies, Regina [MitwirkendeR]; Keßler, Annerose [MitwirkendeR]; Liggieri, Kevin [MitwirkendeR]; Mylek, Joana [MitwirkendeR]; Nowotny, Joanna [MitwirkendeR]; Olchawa, Joanna [MitwirkendeR]; Scheuerer, Stefan [MitwirkendeR]; Schwarz, Isabelle [MitwirkendeR]; Seidl, Ernst [MitwirkendeR]; Suchy, Verena [MitwirkendeR]; White, John [MitwirkendeR]
- imprint: Berlin; Boston: De Gruyter, [2023]
- Published in: Object studies in art history ; vol. 5
- Extent: 1 Online-Ressource (236 Seiten)
- Language: English
- DOI: 10.1515/9783111199702
- ISBN: 9783111199702
- Identifier:
- Keywords: ART / History / Modern (late 19th Century to 1945) ; 18th century ; 19th century ; 21st century ; Early Modern period ; Literary Studies ; Object Studies ; animate matter ; animism ; anthropocentrism ; art theory ; art ; collection ; inanimate matter ; museum ; reification ; vivification
- Reproduction note: Issued also in print
- Origination:
-
Footnote:
In English
-
Description:
The interrelations between objects and organisms take many forms, from the microbes known to inhabit medieval manuscripts to the biomorphic forms observable in Art Nouveau lamps, and from the androids cast in American superhero comics to the coral found on Chinese porcelain recovered from shipwrecks. The contributions to this volume investigate various interactions between inanimate and animate matter in art, literature, technology, and other areas of human perception and expression. The book highlights how certain characteristics allow objects to be understood as living organisms, and vice versa. Via a range of dynamics involving vivification and reification, objects and organisms emerge as unstable, transforming within evolving situations
Wechselbeziehungen zwischen Objekten und Organismen werden auf verschiedene Weise sichtbar, z.B. als Mikroben, die mittelalterliche Handschriften bevölkern, als biomorphe Formen auf Jugendstillampen, als Androiden in Superhelden-Comics, oder als Korallen, die sich auf chinesischem, aus Schiffswracks geborgenem Porzellan angesiedelt haben. Die Beiträge untersuchen die Wechselwirkungen zwischen unbelebter und belebter Materie in Kunst, Literatur, Technik und anderen Bereichen menschlicher Wahrnehmung und menschlichen Ausdrucks. Gezeigt wird, wie Organismen durch gezielte Strategien ein Objektstatus zugeschrieben wird und wie Objekte aufgrund bestimmter Eigenschaften als lebendig erscheinen. Die vermehrte Kritik an Anthropozentrismus und Animismus fordert dazu auf, diesen Austauschprozessen genauer nachzugehen - Access State: Restricted Access | Information to licenced electronic resources of the SLUB