• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Sideways launching of ships using fluid-structure interaction
  • Contributor: Ulbertus, Albert [Author]; Ehlers, Sören [Degree supervisor]; Abdel-Maksoud, Moustafa [Degree supervisor]
  • Corporation: Technische Universität Hamburg ; Technische Universität Hamburg, Institut für Konstruktion und Festigkeit von Schiffen
  • Published: Hamburg, 2024
  • Published in: Schriftenreihe Schiffbau ; 730
  • Extent: 1 Online-Ressource (xii, 168 Seiten); Illustrationen, Diagramme
  • Language: English
  • DOI: 10.15480/882.9564
  • ISBN: 9783892207306
  • Identifier:
  • Keywords: Strömungsmechanik
  • Origination:
  • University thesis: Dissertation, Technische Universität Hamburg, 2024
  • Footnote: Sonstige Körperschaft: Technische Universität Hamburg, Institut für Konstruktion und Festigkeit von Schiffen
  • Description: Within this work a simulation-based approach using fluid-structure interaction (FSI) for the assessment of sideways launching of ships based on an Arbitrary-Lagrangian-Eulerian (ALE) approach is proposed. The results of the ALE approach are compared to common approaches (use of rules / regulations, analytical formulations, model tests and simulations without FSI). Based on the ALE approach two different load mechanism acting upon a ship can be observed: the impact with the water surface and the deceleration of the hull structure. The second load mechanism could only be observed based on the proposed ALE approach. In addition, the influence of different parameters of a sideways launching process is investigated.

    In dieser Arbeit wird ein simulationsbasierter Ansatz unter Verwendung von Fluid-Struktur-Interaktion (FSI) zur Beurteilung von Querstapelläufen von Schiffen auf Basis einer Arbitrary-Lagrangian-Eulerian (ALE) Methode vorgestellt. Die Ergebnisse der ALE Methode werden mit konventionellen Ansätzen verglichen (Vorschriften, analytische Formulierungen, Modellversuche und Simulationen ohne FSI). Mittels ALE Methode können zwei Belastungsmodi des Schiffes beobachtet werden: der Aufprall mit der Wasseroberfläche und das Abbremsen der Schiffsstruktur. Der zweite Belastungsmodi konnte nur mittels ALE Methode erfasst werden. Zudem wird der Einfluss verschiedener Parameter eines Querstapellaufs untersucht.
  • Access State: Open Access
  • Rights information: In Copyright