• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Quantification of the cavitating propulsor-induced underwater sound pressure in the far-field as well as on the ship hull based on turbulence resolved flow simulations and acoustic analogy
  • Contributor: Kimmerl, Julian [Author]; Abdel-Maksoud, Moustafa [Degree supervisor]; Krüger, Stefan [Degree supervisor]
  • Corporation: Technische Universität Hamburg ; Technische Universität Hamburg, Institut für Fluiddynamik und Schiffstheorie
  • Published: Hamburg, 2024
  • Extent: 1 Online-Ressource (238 Seiten); Illustrationen, Diagramme
  • Language: English
  • DOI: 10.15480/882.9643
  • Identifier:
  • Keywords: Cavitation ; CFD ; Marine Propulsion ; Turbulence ; Underwater Radiated Noise ; Hochschulschrift
  • Origination:
  • University thesis: Dissertation, Technische Universität Hamburg, 2024
  • Footnote: Sonstige Körperschaft: Technische Universität Hamburg, Institut für Fluiddynamik und Schiffstheorie
  • Description: The simulation of underwater radiated noise is previously studied with well-defined single acoustic sources or propellers in open water condition. In this work the finite volume method is explored to capture the acoustic sources by resolving turbulent length scales, specifically in the propeller slipstream, applying a Volume-of-Fluid two-phase treatment with the OpenFOAM Schnerr-Sauer model and combining it with the permeable surface Ffowcs-Williams-Hawkings acoustic analogy. Beginning with advanced test cases the noise of propulsor-hull combinations is evaluated and leads to good agreement with measurements.

    Die Simulation von Unterwasser abgestrahltem Lärm im maritimen Kontext ist bisher mit wohldefinierten einzelnen akustischen Quellen und Propellern in Freifahrtbedingung untersucht. In dieser Arbeit wird die finite Volumen Methode genutzt, um akustische Quellen zu erfassen, mittels der Auflösung von turbulenten Skalen, insbesondere im Propellernachlauf, durch Anwendung der Volume-of-Fluid Zweiphasenbehandlung mit dem OpenFOAM Schnerr-Sauer Model, und durch deren Kombination mit der permeablen Oberflächen Ffowcs-Williams-Hawkings akustischen Analogie. Beginnend mit fortgeschrittenen Testfällen werden die Geräusche von Propulsor-Hüllen Kombinationen ermittelt und führen zu guter Übereinstimmung mit Messungen.
  • Access State: Open Access
  • Rights information: Attribution (CC BY)