University thesis:
Zugl.: Bayreuth, Univ., Diss., 2000
Footnote:
Description:
In-depth comparisons of original continuo parts show that, contrary to previous opinion, the bass notes in secco recitatives in Bach’s sacred cantatas and passions were not meant to be shortened in length, but to be played according to the notation given. Bach’s autograph markings in the organ parts allow us to conclude that Bach meant to record not just the harmonic structure, but also the chord’s spacing, its voice leading, and the number of voices. Comparisons between the keys used in recitatives, their durations, and the corresponding textual content reveal that, up to about 1730, Bach was using organs tuned in unequal temperaments for the performance of his continuo parts.
Ausführliche Vergleiche originalen Stimmenmaterials zeigen, dass entgegen bisherigen Annahmen die Basstöne in den Secco-Rezitativen der geistlichen Kantaten und Passionen von Johann Sebastian Bach nicht gekürzt, sondern ihrer Notation entsprechend auszuführen waren. Die autographen Bezifferungen in den Orgelstimmen lassen den Schluss zu, dass Bach nicht nur die Harmonie, sondern auch Akkordlagen, Stimmführungen und Stimmenzahl der Aussetzung festgelegt hat. Vergleiche von in Rezitativen verwendeten Tonarten und ihren Dauern mit den zugehörigen Textgehalten zeigen, dass Bach bis etwa 1730 ungleichstufig temperierte Orgeln zum Continuospiel verwendete.