• Media type: Book
  • Title: Globalisation and regional economies : can OECD regions compete in global industries?
  • Corporation: OECD
  • imprint: Paris: OECD, 2007
  • Published in: OECD reviews of regional innovation
  • Extent: 242 S.; graph. Darst., Kt; a
  • Language: English; French
  • ISBN: 9789264037793
  • Publisher, production or purchase order numbers: Sonstige Nummer: 04 2007 09 1 P
  • RVK notation: QM 000 : Allgemeines (reale und monetäre Aspekte)
  • Keywords: OECD > Globalisierung > Regionalwirtschaft > Wirtschaftsentwicklung
  • Origination:
  • Footnote: Zsfassung in franz. Sprache
    Parallel als Online-Ausg. erschienen
  • Description: Schwellenländer wie Indien und China klettern auf der technologischen Leiter scheinbar unaufhaltsam nach oben. Eine der zentralen Fragen der Globalisierung ist nun, ob es Teile der Wertschöpfungskette gibt, die nicht aus den Industrieländern abwandern können. Dieser Breicht liefert neue Belege dafür, dass es regionalspezifische Vorteile gibt: Dazu gehören das Know-how hochspezialisierter Firmen und gut ausgebildeter Beschäftigter sowie Innovationssysteme, die sich offenbar nicht beliebig in andere Länder mir niedrigeren Arbeitskosten transferieren lassen. - Despite concern about the negative impacts of globalisation on the economies of OECD regions, notably the loss of manufacturing jobs and enterprise relocation, this report presents evidence that region-specific advantages - embedded in specialised firms, skilled labour and innovation capacity - remain a significant source of productivity gain for firms, even for the largest multinational enterprises. A new geography of production is emerging, based around both old and new regional hubs in OECD and non-OECD countries. National and regional governments in OECD countries are looking for ways to ensure that regions maintain a competitive edge in industries that generate wealth and jobs. This report looks at how different regions are responding to these challenges and the strategies they have adopted to support existing competitive advantages and to transform their assets to develop new competitive strengths.

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