• Media type: E-Book; Thesis
  • Title: Hält sie, was sie verspricht? - Induktive Grammatikeinführung in der Spracherwerbsphase des Lateinunterrichts aus empirischer Sicht
  • Other titles: Nebentitel: Does inductive grammar introduction keep what it promises? – An empirical study about language acquisition of Latin high school students
  • Contributor: Gwiasda, Denise [Author]; Kuhlmann, Peter [Betreuer]; Kuhlmann, Peter [Gutachter]; Egelhaaf-Gaiser, Ulrike [Gutachter]
  • imprint: 2015
  • Extent: Online-Ressource (PDF-Datei: 6,2 MB)
  • Language: German
  • Identifier:
  • Keywords: Hochschulschrift
  • Origination:
  • University thesis: Göttingen, Univ., Diss., 2015
  • Footnote:
  • Description: Die Induktion und die Deduktion bilden die zwei zentralen Prinzipien des Lateinunterrichts, nach denen neue Grammatik erarbeitet werden kann. Bei Lateindidaktikern besteht traditionell der Konsens, dass das induktive Verfahren dem deduktiven vorzuziehen sei. Diese einseitige Tendenz lässt sich aus lerntheoretischer Hinsicht durchaus rechtfertigen, da man bei der schüleraktivierenden induktiven Erarbeitung von einer höheren Aufmerksamkeitsintensität und einer tiefere Elaboration ausgeht. Die empirische Untersuchung, die mit ca. 400 Gymnasiasten der Jahrgangsstufen 6-9 durchgeführt wurde, zei...

    Induction and deduction are the two main principles of introducing new Latin-grammar to high school students. Traditionally, there is a consensus in didactics which states that the inductive method is superior to the deductive one. This unilateral tendency, derived from learning theory aspects, seems justified. The theoretic assumption states that inductive grammar introduction leeds to a higher intensity of attention and a deeper elaboration by activating the students. This empirical study, including 400 high school students from grade 6 to 9, however, does not confirm the benefits of an i...
  • Access State: Open Access