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Abberger, Klaus
[Author];
Bhattacharyay, Biswanath
[Author];
Nam, Chang-woon
[Author];
Nerb, Gernot
[Author];
Schönherr, Siegfried
[Author]
How can the crisis vulnerability of emerging economies be reduced?
- [May 2014]
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- Media type: E-Book
- Title: How can the crisis vulnerability of emerging economies be reduced?
- Contributor: Abberger, Klaus [Author]; Bhattacharyay, Biswanath [Author]; Nam, Chang-woon [Author]; Nerb, Gernot [Author]; Schönherr, Siegfried [Author]
-
Published:
München: ifo Institut, [2014]
- Published in: Ifo Institut: ifo Forschungsberichte ; 65
- Issue: May 2014
- Extent: 1 Online-Ressource (103 Seiten); Illustrationen
- Language: English
- Identifier:
-
RVK notation:
QG 020 : Entwicklungsländer
-
Keywords:
Südkorea
>
Mexiko
>
Estland
>
Konjunkturpolitik
>
Wirtschaftskrise
- Origination:
-
Footnote:
Zusammenfassung in deutscher Sprache
-
Description:
Emerging countries in many cases are more crisis-prone than highly developed industrialized countries. This is in many cases due to a weak or volatile financial sector. The best policy to strengthen crisis resistance is the building up of a sound financial position. A sound financial position of a country also increases the capacities to get out of a crisis. For getting out of a crisis, however, an important additional general condition must be fulfilled: the economy must increase its international competitiveness to assure growth, the only way out of a crisis. Building up a sound financial position and a competitive private sector, therefore, should be a pre-crisis policy. It relates to the public sector as well as the financial institutions. Once a crisis has erupted in an unsound financial environment there is no chance to escape a crisis sustainably avoiding a painful process. The blueprint for getting out of a crisis suggests a complex policy approach. The private financial sector must undergo structural reforms (in reality closing down or downscaling unsound institutions) and the government must apply fiscal austerity measures to reduce public debt, regaining credibility and by this creating new fiscal options for counteracting crisis effects. Labour costs can be reduced by increasing the labour market flexibility (e.g. by easier hiring and firing and higher wage spreads especially towards the lower wage scale) and by measures directly reducing labour costs. The result of such measures will be an increase of unemployment and of felt unemployment risks by large population groups as well as general real income losses from labour. The fiscal austerity measures in addition and in short term will reduce economic activities and thus aggravate the social problems. These negative social effects of getting out of a crisis are the most crucial and controversial policy issue. People and their interest organizations to a greatly varying extent will accept or refuse.
In vielen Fällen sind Schwellenländer krisenanfälliger als hoch entwickelte Industrieländer. Dies hängt in der Regel mit dort vergleichsweise schwächeren oder labilen Finanzstrukturen zusammen. Die beste Politik die Krisenanfälligkeit eines Landes zu reduzieren ist, und dies gilt generell, eine finanziell gesunde makroökonomische und fiskalpolitische Situation. Eine gesunde finanzielle Situation erhöht auch die Kapazitäten eines Landes, wenn von einer Krise betroffen, diese schneller zu überwinden. Jedoch um eine Krise überwinden zu können, muss eine zusätzliche Bedingung erfüllt werden: Das Land muss seine internationale Wettbewerbsfähigkeit erhöhen, um wieder nachhaltiges Wachstum zu erzielen. Deshalb sollte jede Krisen-Vorsorgepolitik auf eine gesunde finanzielle Situation und einen wettbewerbsfähigen privaten Sektor abzielen. Unter gegenteiligen Bedingungen lässt sich eine einmal ausgebrochene Krise nicht mehr ohne schmerzhafte Maßnahmen überwinden. Der Privatsektor muss sich strukturellen Reformen unterziehen, die kurzfristig in der Regel auf die Senkung von Arbeitskosten abstellen. Fiskale Sparmaßnahmen sind zur Wiedererlangung der Zahlungsglaubwürdigkeit unabdingbar, was soziale Probleme zusätzlich verschärft. Die negativen sozialen Effekte werden von den Betroffenen und deren Interessensorganisationen, je nach Land, in höchst unterschiedlichem Ausmaß toleriert. Es ist dann die Kunst der Politik eines Landes, wenn möglich in Kombination mit internationaler Solidarität, einen politisch durchsetzbaren Weg aus der Krise zu finden. Nicht selten führt eine solche Situation aber zu einer Verschleppung des Erholungsprozesses. Auch deshalb ist gerade in den bislang krisengefährdeten Schwellenländern eine adäquate und rechtzeitige Krisenpräventionspolitik von außerordentlicher Bedeutung. - Access State: Open Access