Stürmer-Steinmann, Tatjana K.
[Author];
Fischer, Julian A.
[Author];
Scholz, Rüdiger
[Author];
Kerres, Michael
[Author];
Neumann, Knut
[Author];
Weßnigk, Susanne
[Author]
Stages of Concern: Teachers’ Prior Experiences, Interests, and Attitudes Towards Teaching-Learning Platform-Supported Instruction in Science ; Stages of Concern: Vorerfahrungen, Interessen und Einstellungen von Lehrkräften in Bezug auf Lehr-Lernplattform-gestütztem Unterricht in den Naturwissenschaften
- [published Version]
You can manage bookmarks using lists, please log in to your user account for this.
Media type:
Text;
E-Article
Title:
Stages of Concern: Teachers’ Prior Experiences, Interests, and Attitudes Towards Teaching-Learning Platform-Supported Instruction in Science ; Stages of Concern: Vorerfahrungen, Interessen und Einstellungen von Lehrkräften in Bezug auf Lehr-Lernplattform-gestütztem Unterricht in den Naturwissenschaften
Contributor:
Stürmer-Steinmann, Tatjana K.
[Author];
Fischer, Julian A.
[Author];
Scholz, Rüdiger
[Author];
Kerres, Michael
[Author];
Neumann, Knut
[Author];
Weßnigk, Susanne
[Author]
Published:
Berlin [u.a.] : Springer, 2022
Published in:Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 28 (2022), Nr. 1 ; Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
Footnote:
Diese Datenquelle enthält auch Bestandsnachweise, die nicht zu einem Volltext führen.
Description:
The pandemic-related measures highlighted the value of digitalization as a major issue in the education sector. Digital teaching units on teaching-learning platforms can make a decisive contribution in this field. In this study, data collected in summer 2019 on the affective-cognitive processes of examinations of science education using digitally formatted units, implemented on teaching-learning platforms and the particular usage of teaching-learning platforms themselves are re-analysed (N = 83). The study relies on the Stages of Concern (SoC) as a standardized instrument. A cluster analysis helps to identify three specific SoC-profiles in terms of the specific approach to and handling with the digital teaching-learning platforms. Common to all these profiles is that they concentrate on the impact on teaching and the students’ activities. In addition, the analysis shows a traditional use of the platforms in school (subgroup, N = 44 for teachers with access to teaching-learning platforms in school). Furthermore, correlation analyses show that there is no correlation between the type of use and the SoC-Profiles, but there is a correlation between the frequency of use and the SoC-profiles ; Die pandemiebedingten Maßnahmen haben den Wert der Digitalisierung im Bildungssektor deutlich gemacht. Digitale Unterrichtseinheiten auf Lehr-Lernplattformen können dazu einen entscheidenden Beitrag leisten. In der hier vorgelegten Studie werden Daten aus dem Sommer 2019 zu der affektiv-kognitiven Auseinandersetzung von naturwissenschaftlichen Lehrkräften mit digitalen Unterrichtseinheiten auf Lehr-Lernplattformen sowie deren Nutzung und Fortbildungswünsche neu analysiert (N = 83). Die Erhebung der affektiv-kognitiven Auseinandersetzung erfolgte mit dem standardisierten Instrument Stages of Concern (SoC). Mithilfe einer Clusteranalyse werden drei spezifische SoC-Profile in Bezug auf den Einsatz digitaler Unterrichtseinheiten auf einer Lehr-Lernplattform identifiziert. Dabei wird deutlich, dass allen Profilen die Beschäftigung ...