• Media type: Text; E-Article
  • Title: Stages of Concern: Teachers’ Prior Experiences, Interests, and Attitudes Towards Teaching-Learning Platform-Supported Instruction in Science ; Stages of Concern: Vorerfahrungen, Interessen und Einstellungen von Lehrkräften in Bezug auf Lehr-Lernplattform-gestütztem Unterricht in den Naturwissenschaften
  • Contributor: Stürmer-Steinmann, Tatjana K. [Author]; Fischer, Julian A. [Author]; Scholz, Rüdiger [Author]; Kerres, Michael [Author]; Neumann, Knut [Author]; Weßnigk, Susanne [Author]
  • Published: Berlin [u.a.] : Springer, 2022
  • Published in: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 28 (2022), Nr. 1 ; Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
  • Issue: published Version
  • Language: German
  • DOI: https://doi.org/10.15488/14697; https://doi.org/10.1007/s40573-022-00149-2
  • ISSN: 0949-1147
  • Keywords: Acceptance ; Teaching Unit on Teaching-Learning Platforms ; Akzeptanz ; Implementation von Innovation ; Digitale Unterrichtseinheiten auf Lehr-Lernplattformen ; Stages of Concern ; Implementation of Innovation
  • Origination:
  • Footnote: Diese Datenquelle enthält auch Bestandsnachweise, die nicht zu einem Volltext führen.
  • Description: The pandemic-related measures highlighted the value of digitalization as a major issue in the education sector. Digital teaching units on teaching-learning platforms can make a decisive contribution in this field. In this study, data collected in summer 2019 on the affective-cognitive processes of examinations of science education using digitally formatted units, implemented on teaching-learning platforms and the particular usage of teaching-learning platforms themselves are re-analysed (N = 83). The study relies on the Stages of Concern (SoC) as a standardized instrument. A cluster analysis helps to identify three specific SoC-profiles in terms of the specific approach to and handling with the digital teaching-learning platforms. Common to all these profiles is that they concentrate on the impact on teaching and the students’ activities. In addition, the analysis shows a traditional use of the platforms in school (subgroup, N = 44 for teachers with access to teaching-learning platforms in school). Furthermore, correlation analyses show that there is no correlation between the type of use and the SoC-Profiles, but there is a correlation between the frequency of use and the SoC-profiles ; Die pandemiebedingten Maßnahmen haben den Wert der Digitalisierung im Bildungssektor deutlich gemacht. Digitale Unterrichtseinheiten auf Lehr-Lernplattformen können dazu einen entscheidenden Beitrag leisten. In der hier vorgelegten Studie werden Daten aus dem Sommer 2019 zu der affektiv-kognitiven Auseinandersetzung von naturwissenschaftlichen Lehrkräften mit digitalen Unterrichtseinheiten auf Lehr-Lernplattformen sowie deren Nutzung und Fortbildungswünsche neu analysiert (N = 83). Die Erhebung der affektiv-kognitiven Auseinandersetzung erfolgte mit dem standardisierten Instrument Stages of Concern (SoC). Mithilfe einer Clusteranalyse werden drei spezifische SoC-Profile in Bezug auf den Einsatz digitaler Unterrichtseinheiten auf einer Lehr-Lernplattform identifiziert. Dabei wird deutlich, dass allen Profilen die Beschäftigung ...
  • Access State: Open Access