• Media type: Conference Proceedings; E-Article
  • Title: Students as partners - ein ganzheitliches Lehr- und Organisationsentwicklungskonzept
  • Contributor: Weimann-Sandig, Nina [Author]
  • imprint: Dresden: Evangelische Hochschule Dresden (ehs), [2023]
  • Published in: Building Bridges – Beziehungsarbeit im digitalen Raum gestalten - 5 ; 5 (2023), Seite 37-41
  • Language: German
  • DOI: 10.25366/2023.119
  • RVK notation: MR 6700 : Theorien der Sozialisierung, Sozialisation
  • Keywords: Lehr-Lern-Forschung ; BediRa-Projekt ; Hochschulplanung ; Students-as-Partners-Ansatz (SaP) ; Digitale Lehre ; Student ; Lehrender ; Evangelische Hochschule Dresden
  • Origination:
  • Footnote:
  • Description: Beziehungsarbeit im digitalen Raum ist voraussetzungsvoll und bedarf eines eigenen didaktischen Zugangs. Der vorliegende Aufsatz identifiziert zentrale Kriterien für gelingende Beziehungsarbeit im digitalen Raum, basierend auf einem ko-konstruktiven Lehr-Lern-Verständnis. Umsetzung findet dieses Verständnis an der ehs Dresden im Rahmen des so genannten Students-as-Partners-Ansatzes (SaP). Grundlegende Annahmen des SaP-Ansatzes werden kombiniert mit den Herausforderungen von Online-Lehre. Die zentrale Leitlinie: der digitale Raum bietet ein gutes Experimentierfeld für die Einführung neuer und ganzheitlicher Lehr-Lern-Strategien an Hochschulen. ; The paper aims to illustrate and discuss the possibilities of enabling and shaping relations in digital spaces by creating adequate transfer concepts in digital learning and teaching contexts. The BediRa-Project (Building Reflexive Professionalism and Relationships in Online Education), located at the University of Applied Sciences for Social Work, Education and Nursing Dresden, encourages students as well as teachers to create new forms of relationships in online teaching and learning. Our central approach: new ways of teaching and learning should be created within a co-constructivist atmosphere. An appropriate concept is the so-called ‘Students as Partners’ approach.
  • Access State: Open Access
  • Rights information: Attribution - Non Commercial (CC BY-NC)