• Media type: E-Article
  • Title: LYRISCHE WUNDERKAMMERN DER ‘SATTELZEIT’: GEDICHTSAMMLUNGEN ALS INSTRUMENT BÜRGERLICHER KANONSTIFTUNG
  • Contributor: Braam, Hans; Hagestedt, Lutz
  • imprint: Wiley, 2017
  • Published in: German Life and Letters
  • Language: English
  • DOI: 10.1111/glal.12140
  • ISSN: 0016-8777; 1468-0483
  • Keywords: Literature and Literary Theory ; Sociology and Political Science ; Cultural Studies
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  • Description: <jats:title>ABSTRACT</jats:title><jats:p>Any poet who aspired to becoming immortal in the so‐called ‘Sattelzeit’, the transitional period between 1750 and 1850, edited an anthology. And in it, he made sure to include his own poems. Only through an anthology could a poet both embed himself in a cultural context and enhance his public image. Even in the transitional period, the old adage held true that a good anthologist recognised a fellow good anthologist on account of his anthology; his activity pursued an ideal and adhered to a code. The anthologist had to balance literary history, canonicity, and contemporary currency, and the wonder of emerging poetic forms had to remain visible, such that ‘excellence across all types’ that is also ‘a rarity’ (Goethe) could be appreciated by contemporaries as something both good and useful. Editors of anthologies both mediated and inhibited literature; they established a special (and new) form of literary sociability. Their collections blossomed in an age of political turbulence (revolution, repression, and restoration) because they met with wide approval. This is the case, at least for anthologies of poetry, which were both popular with the people and artistic at the same time, as well as natural and tasteful – and therefore politically unsuspicious.</jats:p><jats:p>Wer als Lyriker in der so genannten ‘Sattelzeit’ (circa 1750 bis 1850) unsterblich werden möchte, der gibt eine Anthologie heraus und berücksichtigt sich darin selbst mit eigenen Gedichten. Nur damit kann man sich in der Kultur fest verankern und gleichzeitig selbst profilieren. Freilich gilt schon damals: Der gute Sammler erkennt den guten Sammler an seiner Sammlung; seine Tätigkeit folgt einem Ideal und einem Kodex. Literaturgeschichte, Kanonizität und Gegenwartspräsenz müssen sich die Waage halten, das Wunder der Emergenz des Poetischen muss durchschaubar bleiben, damit die Zeitgenossen das ‘Vortreffliche aller Art’, das zugleich (nach Goethe) ‘das seltenste’ ist, als Gutes und Nützliches erkennen. Herausgeber von Anthologien sind Literaturvermittler und ‐verhinderer in <jats:italic>einer</jats:italic> Person, und ihre Blütenlesen stiften eine besondere (und neue) Form literarischer Geselligkeit. Im Spannungsfeld von politischer Reaktion, Repression und Restauration im Spätabsolutismus blühen Blütenlesen geradezu auf, weil sie auf allgemeine Akzeptanz stoßen können. Dies zumindest gilt für Gedichtsammlungen, die volkstümlich und kunstvoll zugleich sind, natürlich <jats:italic>und</jats:italic> geschmackvoll, dabei politisch unverdächtig.</jats:p>