• Media type: E-Article
  • Title: Représentations et rapports aux savoirs de candidats au Capes de physique-chimie / Student teachers' representations and relationships to knowledge in Physics teacher training / Vorstellungen und Bezug zu dem Wissen bei den Kandidaten, die sich auf das Capes (Staatsexamen für das Lehramt) in Physik und Chemie vorbereiten / Representaciones y relación al saber de los candidates al Capes de física y químnica
  • Contributor: Calmettes, Bernard [Author]
  • Published in: Didaskalia ; Vol. 26, n° 1, pp. 33-55
  • Language: French
  • DOI: 10.4267/2042/23940
  • Identifier:
  • Keywords: physic’s socio practice taken for reference. ; school discipline ; relationship to knowledge ; Representations ; rapport au savoir ; représentations ; discipline scolaire ; discipline de référence ; étudiants du Capes. ; Erwartungen und Vorstellungen ; Bezug zum Wissen ; Schulfach ; Bezugsfach ; Studenten ; die sich auf das Capes vorbereiten. ; relación al sabe ; representaciones ; asignatura escolar ; asignatura de referencia ; estudiantes de CAPES. ; article
  • Origination:
  • Footnote:
  • Description: Representaciones y relación al saber de los candidates al Capes de física y químnica Los estudiantes que preparan el CAPES (Certificado de Aptitud al Profesorado de la Enseñanza Secundaria) se enfrentan por una parte, con un trabajo de fondo de naturaleza científica, en relación con la prueba escrita de las oposiciones, y por otra parte con una inmersión en los elementos de secuencia de clase relacionados con los contenidos exigidos en colegios e institutos para la preparation a las pruebas orales. El siguiente estudio analiza la evolución de las representaciones de estos estudiantes en cuanto a la asignatura de referencia, aquí las ciencias físicas, en cuanto a la asignatura en la enseñanza y en cuanto a las dificultades de los alumnos en el aprendizaje y ta enseñanza de dicha asignatura.

    Student teachers' representations and relationships to knowledge in Physics teacher training The students preparing for a Capes (a competitive exam for teaching applications) in Physics have to do in-depth, individual work so as to master quite a number of scientific topics listed in their syllabus, before taking their written examination. Moreover, to train for the oral test, they have to get acquainted with their discipline teaching strategies and procedures through the study of lesson plans whose contents meet the Junior or Senior High School curriculum standards. The purpose of this survey is to analyze the shifts in the students’ perception of the discipline - Physics, as it is - of its place in the general curriculum, and of the difficulties High School students and their teachers have to cope with respectively in learning and in teaching this discipline.

    Vorstellungen und Bezug zu dem Wissen bei den Kandidaten, die sich auf das Capes (Staatsexamen für das Lehramt) in Physik und Chemie vorbereiten Die Studenten, die sich auf das Capes vorbereiten, sind mit zwei Aufgaben konfrontiert : zum einen handelt es sich dabei um eine Grundlagenarbeit wissenschaftlicher Natur in Verbindung mit dem schriftlichen Teil der Aufnahmeprüfung, zum anderen, im Zusammenhang mit dem mündlichen Teil der Prüfung, urn eine eingehende Untersuchung gewisser Elemente von Unterrichtssequenzen, die sich auf den Unterrichtsstoff der Sekundarstufe 1 (Collège) und der Sekundarstufe 2 (gymnasiale Oberstufe) beziehen. Die Studie untersucht die Entwicklung der Vorstellungen dieser Studenten Liber das Bezugsfach, hier die Physik, das Fach innerhalb des Schulwesens und die Schwierigkeiten der Schüler in Verbindung mit dem Erlernen und der Art des Unterrichtens dieses Fachs.

    Les étudiants préparant le Certificat d’aptitude au professorat dans l’enseignement du second degré (Capes) sont confrontés à un travail de fond, de nature scientifique en relation avec les épreuves écrites du concours et à une immersion dans des éléments de séances de classe portant sur les contenus enseignés en collège et au lycée pour la préparation à l’oral. L'étude analyse l’évolution des représentations de ces étudiants sur la discipline de référence, ici la physique, la discipline dans l’enseignement et les difficultés des élèves et des enseignants dans l’apprentissage et l’enseignement de cette discipline.
  • Access State: Open Access
  • Rights information: Attribution - Non Commercial - No Derivs (CC BY-NC-ND)