• Media type: E-Article
  • Title: Jeunes : de l'emploi aux modes de vie. Points de vue sur un champ de recherche
  • Contributor: Bouffartigue, Paul [Author]; Lagree, Jean-Charles [Author]; Rose, José [Author]
  • Published in: Formation Emploi ; Vol. 26, n° 1, pp. 63-78
  • Language: French
  • DOI: 10.3406/forem.1989.1344
  • ISSN: 0759-6340
  • Identifier:
  • Keywords: article
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  • Description: Paul Bouffartigue, Jean-Charles Lagree, José Rose, Young people : from employment to lifestyle. Viewpoint of a research area. Using the results of research performed during the last ten years in the field of young peoples' employment and lifestyle, especially from the point of view of their ability to deal with relationships between these two areas, an attempt has been made to grasp the promises contained in new directions of research. Under the influence of powerful institutional organization, and the strength of social demand springing from the crisis and changes in employment, affecting in particular the younger generation in our country, the progress in statistical knowledge of reports on employment/training and professional integration of young people is accompanied by a notable convergence of research, both in terms of approach and empirical results. The adequation schema between employment and training has been replaced by a dynamic process of increasing duration during which a sorting operation is carried out, contributing to the splintering of the category of young people. Concepts such as that of « career patterns » or « professional transition » are meeting with increasing favour. Despite the slight explicit theoretical basis of most of the surveys, the influence of the paradigms, of « reproduction » and « segmentation » can easily be spotted. The development of longitudinal approaches to the beginning of adult life appears to be one of the most promising directions for going beyond these paradigms and restoring their proper weight to the social practices through which « the young » contribute to current social changes.

    Paul Bouffartigue, Jean-Charles Lagree, José Rose, Die Jugendlichen : von der Beschäftigung hin zu der Lebensart. Beurteilung eines Forschungsbereiches. Auf der Basis einer Bilanz über die französischen Forschungsarbeiten der zehn letzten Jahre im Feld der Arbeit und der Lebensart der Jugendlichen und unter Berücksichtigung auf dessen Fähigkeit, die Zusammenhänge zwischen beiden Bereichen zu behandeln, versuchen die Verfasser, das Versprechen neuer Forschungsansätze zu erfassen. Unter der Wirkung einer bedeutenden institutionellen Organisation und der starken Sozialnachfrage, die aus der Krise und der Wandlung der Arbeit entstanden ist und die den Nachwuchs besonders trifft, ist der Fortschritt der statistischen Kenntnisse über die Beziehungen zwischen Bildung und Beschäftigung und über die berufliche Eingliederung der Jugendlichen von einer wesentlichen Konvergenz der Forschungsarbeiten — theoretische Ansätze wie auch empirische Ergebnisse — begleitet worden. Das Schema der Anpassung zwischen Bildung und Beschäftligung is durch das eines dynamischen Prozesses von steigender Dauer ersetzt worden, innerhalb dessen Selektionsprozesse stattfinden, die zu der Auflösung der Kategorie « Jugendliche » beitragen. Solche Begriffe wie der « Berufsverlauf » oder die « Übergangsphase » haben einen immer grösseren Erfolg. Trotz der schwachen theoretischen Verankerung der meisten Erhebungen kann der Einfluss der Paradigma « Reproduktion » und « Segmentation » leicht erkannt werden. Die Entwicklung der Längsschnitt-Ansätze zur Eingliederung in das Erwachsenenleben scheint eine der aufschlussreichsten Zielrichtungen zu sein, um die Grenzen der Paradigma zu übersteigen und um den sozialen Praktiken, durch welche die « Jugendlichen » zu den forstchreitenden gesellschaftlichen Veränderungen beitragen, ihre ganze Bedeutung wieder zu geben.

    À partir d'un bilan des recherches françaises des dix dernières années dans le champ de l'emploi et des modes de vie des jeunes, du point de vue notamment de leur capacité à traiter des rapports entre ces deux domaines, on s'efforce de saisir les promesses dont sont porteuses de nouvelles orientations de recherche. Sous l'effet d'une organisation institutionnelle puissante et de la force de la demande sociale née de la crise et des mutations de l'emploi, touchant particulièrement les nouvelles générations dans notre pays, le progrès des connaissances statistiques des rapports emploi-formation et de l'insertion professionnelle des jeunes s'est accompagné d'une convergence notable des travaux, en termes d'approches comme de résultats empiriques. Au schéma d'adéquation emploi-formation s'est substitué celui d'un processus dynamique de durée croissante au travers duquel s'opèrent des tris qui contribuent à l'éclatement de la catégorie « jeunesse ». Des notions comme celles de « cheminement professionnel » ou de « transition professionnelle » connaissent un succès croissant. Malgré le faible ancrage théorique explicite de la plupart des enquêtes, l'influence des paradigmes de la reproduction, de la segmentation, peut être aisément repérée. Le développement d'approches longitudinales de l'entrée dans la vie adulte apparaît être un des axes les plus prometteurs pour dépasser les limites de ces paradigmes et restituer toute leur épaisseur aux pratiques sociales au travers desquelles les jeunes contribuent aux transformations sociales en cours.
  • Access State: Open Access
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