• Media type: E-Article
  • Title: Les techniciens d'emboutissage. Dynamiques d'apprentissage et changements organisationnels
  • Contributor: Bercot, Régine [Author]; de Coninck, Frédéric [Author]; Valeyre, Antoine [Author]
  • Published in: Formation Emploi ; Vol. 56, n° 1, pp. 3-19
  • Language: French
  • DOI: 10.3406/forem.1996.2183
  • Identifier:
  • Keywords: article
  • Origination:
  • Footnote:
  • Description: Régine Bercot, Frédéric de Coninck und Antoine Valeyre, Die Techniker der Metallverformuna Ausbildungsdynamiken und organisatorischer Wandel. Dieser Beitrag bezieht sich auf die dynamischen Beziehungen, die sich zwischen den Ausbildungsarten und den Organisationsfarmen bei konzeptioneller Tätigkeit mit starker praktischer Erfahrungskomponente ausbilden, sprich die Konzeption des Metallverformungsverfahrens in der Automobilherstellung. Die Wissensaneignung erfolgt im wesentlichen im Rahmen der Arbeit, durch individuelles Sicherinnern und informelle Sozialisierung der praktischen Erfahrung. Sie beruht weniger auf schulischer Bildung oder Weiterbildung, die allerdings bei der Einstellung junger Diplomabsolventen oder der internen Beförderung älterer Arbeitnehmer von Bedeutung sind. In engem Zusammenhang mit der Konzeptions - und Wissensvermittlung stehend, hangen die Ausbildungsdynamiken von den Organisationsformen ab. Bei der ehemaligen sequentiellen Arbeitsorganisation mit von einander isolierten Arbeitsphasen durchliefen die Techniker sehr lange Ausbildungsphasen in einer Vielzahl von Berufen, die den aufeinanderfolgenden Etappen der Herstellung entsprachen. Mit dem jüngsten organisatorischen Wandel, der durch die Entwicklung der Verwaltung nach Projekteinheiten und durch simultanés Engineering und Partnerschaft, durch eine Verkurzung der Entwicklungszeiten und eine verbesserte Formalisierung gekennzeichnet ist, vergrößern sich die Entwicklungssituationen, die informellen Sozialisierungsräume der allgemeinen Erfahrung verlagern sich und die Kontexte der Wissensvermittlung dehnen sich aus. Die Arten des Wissenserwerbs verändem sich somit tiefgreifend und führen nunmehr zu breitgefächerteren, weniger tiefgehend und schnelleren Ausbildungsdurchgängen.

    Régine Bercot, Frédéric de Coninck and Antoine Valeyre, Metal-stamping design technicians The dynamics off training and organizational change. This paper deals with the dynamic relationships which are established between the modes of apprenticeship and the forms of organization in a field of design where practical experience is one of the main factors, namely designing metal-stamping processes in the motor manufacturing industry. The know-how is acquired here mainly on the job, via the individual acquisition and informal socialization of practical experience. This knowledge owes little to schoolevel or continuous vocational training, which nevertheless counts when it comes to selecting young candidates with Qualifications or promoting workers within the firm. The dynamics of the learning process depend greatly on how the design situations are defined and on the cognitive communication context, which means that they depend on the firm's mode of organization. Formerly, when the work was organized in a series of separate steps, these technicians underwent long periods of training in the various successive stages of the design process. Due to recent organizational changes and the advent of project management, on-line engineering and collaborative concepts and the development of faster design procedures and more advanced methods of calculation, design situations are expanding, the informal socialization of common experience is shifting its ground, and the cognitive communication context is opening out. The modes whereby knowledge is acquired are therefore changing completely, as the result of which the learning process has become a more diversified, less thorough and faster process.

    Cet article porte sur les relations dynamiques qui s'établissent entre les modes d'apprentissage et les formes d'organisation dans une activité de conception à forte composante d'expérience pratique, la conception des process d'emboutissage dans la construction automobile. Les acquisitions de connaissances s'y effectuent essentiellement dans le cadre du travail, par mémorisation individuelle et socialisation informelle de l'expérience pratique. Elles reposent peu sur les formations scolaires ou continues, qui jouent cependant un rôle sélectif dans les embauches de jeunes diplômés ou les promotions internes d'anciens ouvriers. Fortement liées à la définition des situations de conception et au contexte de communication cognitive de leur traitement, les dynamiques d'apprentissage dépendent des modes d'organisation. Dans l'ancienne organisation séquentielle et cloisonnée les techniciens suivaient de très longues trajectoires d'apprentissage sur le tas des différents métiers correspondant aux étapes successives de la conception. Avec les mutations organisationnelles récentes, marquées par le développement de la gestion par projet, de l'ingénierie simultanée et du partenariat, par la réduction des délais de conception et par les progrès de la formalisation, les situations de conception s'étendent, les espaces de socialisation informelle de l'expérience commune se déplacent et les contextes de communication cognitive s'élargissent. Les modes d'acquisition des connaissances se transforment donc profondément et conduisent à des parcours d'apprentissage désormais plus diversifiés, moins approfondis et plus rapides.
  • Access State: Open Access
  • Rights information: Attribution - Non Commercial - No Derivs (CC BY-NC-ND)