• Media type: E-Article
  • Title: Les fonctions réciproques de la mémoire et de l’oubli. L’exemple du travail d’acceptation dans les cas de deuil périnatal
  • Contributor: Merg-Essadi, Dominique [Author]
  • Published in: Revue des sciences sociales ; Vol. 44, n° 1, pp. 100-109
  • Language: French
  • DOI: 10.3406/revss.2010.1324
  • Identifier:
  • Keywords: article
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  • Description: The reciprocal functions of forgetting and memory. The example of perinatal mourning This article gives an account of a clinical observation of perinatal mourning. Men and women affected by the loss of a child express their feelings in discussion groups set up to help them. Traditional, paternalistic medicine tended to ignore this event. However, in the 1990s, the discourse on care focused on reifying the stillborn child. There are therefore contradictory trends either in favour of forgetting or its contrary, remembering. What the participants say in the discussion groups enables us to highlight the psychological phases involved in renouncing the object and in particular guilt associated with forgetting. Indeed, forgetting can be seen as abandoning before it is really considered as the moment when loss is accepted. The work of remembering turns out to be a phase which encourages the integration of loss and therefore the possibility of forgetting in the meaning of “no longer thinking about it”.

    L’article rend compte d’une observation clinique du deuil périnatal : des femmes et des hommes touchés par la perte d’un enfant s’expriment au cours de groupes de paroles formés pour les soutenir. La médecine traditionnelle, paternaliste, tendait à ignorer cet événement. Depuis les années 1990, un discours de soin est au contraire porté à réifier l’enfant mort-né. Il existe ainsi des tendances contradictoires visant à favoriser l’oubli ou, au contraire, la remémoration. Les propos des participants à ces groupes de parole permettent de mettre en lumière les étapes psychiques du renoncement à l’objet, et notamment la culpabilité associée à l’oubli. En effet, l’oubli peut être perçu comme un abandon, avant qu’il ne soit considéré comme un moment de l’acceptation de la perte. Le travail de remémoration s’avère être une étape favorisant l’intégration de la perte, et donc la possibilité d’oublier au sens de «ne plus y penser» .

    Die wechselseitigen Funktionen von Vergessen und Erinnern. Am Beispiel der Trauerarbeit bei Kindstod Der Artikel berichtet über eine klinische Beobachtung der Trauer bei Kindstod : Frauen und Männer, die den Verlust eines Kindes hinnehmen mussten, drücken sich in Gesprächskreisen aus, die zu ihrer Unterstützung geschaffen wurden. Die traditionelle paternalistische Medizin tendierte dazu, den Kindstod zu ignorieren. In den 1990er Jahren trat an dessen Stelle ein Diskurs der Sorge, der das totgeborene Kind reifizieren will. So bestehen gegenteilige Tendenzen, die das Vergessen oder die Wiedererinnerung fördern. Die Aussagen der Teilnehmer dieser Gesprächsgruppen machen die psychischen Etappen des Verzichts auf das Kind und insbesondere die wegen des Vergessens entstehenden Schuldgefühle deutlich. Das Vergessen kann wie ein Verlassen empfunden werden, bevor es als ein Moment der Annahme des Verlustes angesehen wird. Die Arbeit der Wiedererinnerung erweist sich als ein Schritt, der die Integration des Verlustes fördert, und daher die Möglichkeit des Vergessens im Sinne von „nicht mehr daran denken“.
  • Access State: Open Access
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