• Media type: E-Article
  • Title: Les transports régionaux dans l'espace transfrontalier rhénan
  • Contributor: Forthoffer, Joël [Author]
  • Published in: Revue Géographique de l'Est ; Vol. 37, n° 1, pp. 63-81
  • Language: French
  • DOI: 10.3406/rgest.1997.2323
  • ISSN: 0035-3213
  • Identifier:
  • Keywords: regional transport ; transfrontalier space ; ring-town ; transport régional ; espace transfrontalier ; périurbain ; nahverkehr ; grenzuberschreitendes gebiet ; stadt-gebiet ; article
  • Origination:
  • Footnote:
  • Description: The regional transports in the transfrontalier space of the Rhine — In the transfrontalier space of the Rhine, the organisation of the régional transports is in évolution. Actuel reforms in Germany, Switzerland and France, try to transfer the rôle of authority and organisation of the rail transports, to the « länders, cantons and régions ». Can these experimentations answer to the transfrontalier movements of people ? First projects of proximity international relations are put in place : Métro- Rhin, Wissembourg-Winden (1997). Mulhouse-Basle-Frick (1997). others corne after. But is the connexion between urban transport and régional rail not a vector of collective transports development ?

    Nahverkehr im Oberrheingebiet — Im Oberrheingebiet entwickelt sich die Regionalisierung des grenzüberschreitenden Nahverkehrs. In Deutschland, der Schweiz und Frankreich sind Reformen im gang, die mehr u. mehr Verantwortung für Schienenpersonennahverkehr den Landern, Kantonen und Regionen ubertragen. Werden diese Versuche dem grenzüberschreitenden Bedarf im Nahverkehr entsprechen ? In diesem Bereich erfolgen die ersten im Schienenverkehr internationalen Projekten : MétroRhin. Wissembourg-Winden (1997). Mulhouse-Basel-Frick (1997). andere werden nachkommen. Aber ist für den öffentlichen Personennahverkehr, die Verknüpfung von Stadtbahnen und Personen im Schienennahverkehr kein Entwicklungs- faktor ?

    The regional transports in the transfrontalier space of the Rhine — In the transfrontalier space of the Rhine, the organisation of the régional transports is in évolution. Actuel reforms in Germany, Switzerland and France, try to transfer the rôle of authority and organisation of the rail transports, to the « länders, cantons and régions ». Can these experimentations answer to the transfrontalier movements of people ? First projects of proximity international relations are put in place : Métro- Rhin, Wissembourg-Winden (1997). Mulhouse-Basle-Frick (1997). others corne after. But is the connexion between urban transport and régional rail not a vector of collective transports development ?
  • Access State: Open Access
  • Rights information: Attribution - Non Commercial - No Derivs (CC BY-NC-ND)