Beschreibung:
This book brings together essays providing aesthetic, cultural, artistic and pedagogical interrogations of the art of musical improvisation. As a fleeting - but profound - process, improvisation is also a form of research, and as such, an instrument of knowledge. But how does this research broaden the horizon of improvisation? What is a form of research that is appropriate to, and derived from, improvisation? And what specific qualities does improvisation offer artistic research?This book, bilingual throughout, contains reflections and models which deal both with the art of improvisation and with the people who carry it out; and offers fascinating perspectives on the musical and the performative, and beyond this, for culture and for scholarship more generally.
Dieser Band versammelt Beiträge von Alan Bern, Rogério Costa, Nina Polaschegg, Edwin Prévost u.a. zu ästhetischen, künstlerischen und pädagogischen Fragestellungen der musikalischen Improvisation. Als flüchtiges - aber fundiertes - Verfahren ist Improvisation auch Forschen und damit ein Erkenntnisinstrument. Doch wie erweitern die Forschungen den Horizont der Improvisation? Was ist eine der Improvisation angemessene und aus ihr abgeleitete Form der Forschung? Und welche spezifischen Qualitäten bietet das Improvisieren für das künstlerische Forschen an?Der durchgehend zweisprachige Band beinhaltet Reflexionen und Modelle, die sich sowohl mit der Kunst der Improvisation als auch mit den in ihr handelnden Menschen befassen und über das Musikalisch-Performative hinaus faszinierende Perspektiven auch für Kultur und Wissenschaft bieten.