• Medientyp: E-Book
  • Titel: Vom Drama zum Theatertext? : Zur Situation der Dramatik in Ländern Mitteleuropas
  • Beteiligte: Bayerdörfer, Hans-Peter [Sonstige Person, Familie und Körperschaft]; Deutsch-Schreiner, Evelyn [Sonstige Person, Familie und Körperschaft]; Leyko, Małgorzata [Sonstige Person, Familie und Körperschaft]; Leyko, Małgorzata [Sonstige Person, Familie und Körperschaft]; Deutsch-Schreiner, Evelyn [Sonstige Person, Familie und Körperschaft]
  • Erschienen: Berlin: De Gruyter, 2012
  • Erschienen in: Theatron ; 52
  • Umfang: Online-Ressource (VII, 252 S.)
  • Sprache: Deutsch
  • DOI: 10.1515/9783110969009
  • ISBN: 9783110969009
  • Identifikator:
  • Schlagwörter: Theater Europe, Central ; Theater and state Europe, Central ; Theater and state. ; Theater. ; Drama. ; Dramentheorie. ; Geschichte 1900-1999. ; Mitteleuropa. ; Theatertheorie. ; LITERARY CRITICISM / General
  • Entstehung:
  • Anmerkungen:
  • Beschreibung: Biographical note: Hans-Peter Bayerdörfer, Ludwig-Maximilians-Universität München.

    In the course of the 20th century there was a growing discrepancy between literary dramatics and the modern stage which led to serious dislocations. Nowadays we are faced with a multiplicity of theatrical texts which can no longer be described using the categories of a poetology of drama - including its epic extensions, nor can they be explained exclusively from the changes and conditions of stage aesthetics. The relationship between drama and the theatre is in a state of flux and constantly requires innovation from both sides

    Die im Laufe des 20. Jahrhunderts wachsende Diskrepanz zwischen literarischer Dramatik und moderner Bühne brachte gravierende Verschiebungen mit sich. Die Vielfalt heutiger Theatertexte lässt sich nicht mehr nach Gesichtspunkten der Poetologie des Dramas, einschließlich seiner epischen Erweiterungen, beschreiben nochaus den Veränderungen und Bedingungen der Bühnenästhetik einseitig ableiten. Das Verhältnis von Drama und Theater ist im Umbruch und fordert auf beiden Seiten ständig zu Innovationen heraus.

    In the course of the 20th century there was a growing discrepancy between literary dramatics and the modern stage which led to serious dislocations. Nowadays we are faced with a multiplicity of theatrical texts which can no longer be described using the categories of a poetology of drama – including its epic extensions, nor can they be explained exclusively from the changes and conditions of stage aesthetics. The relationship between drama and the theatre is in a state of flux and constantly requires innovation from both sides.
  • Zugangsstatus: Eingeschränkter Zugang | Informationen zu lizenzierten elektronischen Ressourcen der SLUB