• Medientyp: E-Book
  • Titel: Reducing vehicle cold start emissions through carbon pricing : evidence from Germany
  • Beteiligte: Frondel, Manuel [VerfasserIn]; Marggraf, Clemens [VerfasserIn]; Sommer, Stephan [VerfasserIn]; Vance, Colin [VerfasserIn]
  • Erschienen: Bochum, Germany: Ruhr-Universität Bochum (RUB), Department of Economics, 2021
  • Erschienen in: Ruhr economic papers ; 896
  • Umfang: 1 Online-Ressource (circa 24 Seiten); Illustrationen
  • Sprache: Englisch
  • DOI: 10.4419/96973036
  • ISBN: 9783969730362
  • Identifikator:
  • Schlagwörter: German mobility panel ; fuel prices ; car use ; Graue Literatur
  • Entstehung:
  • Anmerkungen: Zusammenfassung in deutscher Sprache
  • Beschreibung: A large proportion of local pollutants originating from the road transport sector is generated during the so-called cold-start phase of driving, that is, the first few minutes of driving after a car has stood inactive for several hours. Drawing on data from the German Mobility Panel (MOP), this paper analyzes the factors that affect the frequency of cold starts, approximated here by the number of car tours that a household takes over the course of a week. Based on fixed-effects panel estimations, we find a negative and statistically significant effect of fuel prices on the number of tours and, hence, cold starts. Using our estimates to explore the spatial implications arising from fuel price increases stipulated under Germany’s Climate Programme 2030, we find substantial impacts on the number of avoided tours even for modest fuel price increases of 20 cents per liter, particularly in urban areas. This outcome lends support to using carbon pricing as a means to improve both global climate and local air quality, pointing to a co-benefit of climate policy.

    Ein großer Teil der lokalen Schadstoffe aus dem Straßenverkehr entsteht in der sogenannten Kaltstartphase des Fahrens, also in den ersten Minuten des Fahrens, nachdem ein Auto mehrere Stunden stillgestanden hat. Auf der Basis von Daten des Deutschen Mobilitätspanels (MOP) werden in diesem Beitrag die Faktoren analysiert, die die Häufigkeit von Kaltstarts beeinflussen. Basierend auf Fixed-Effects-Panel-Schätzungen finden wir einen negativen und statistisch signifikanten Effekt der Kraftstoffpreise auf die Anzahl der Kaltstarts. Wenn wir unsere Schätzungen nutzen, um die räumlichen Auswirkungen der im Rahmen des Klimaprogramms 2030 festgelegten Kraftstoffpreiserhöhungen zu untersuchen, finden wir selbst bei moderaten Kraftstoffpreiserhöhungen von 20 Cent pro Liter erhebliche Auswirkungen auf die Anzahl der vermiedenen Fahrten, insbesondere in städtischen Gebieten. Dieses Ergebnis unterstützt die Verwendung von CO2-Preisen als Mittel zur Verbesserung des globalen Klimas und der lokalen Luftqualität, was auf einen Co-Nutzen der Klimapolitik hinweist.
  • Zugangsstatus: Freier Zugang