• Medientyp: E-Book
  • Titel: Can art history be made global? : meditations from the periphery
  • Enthält: Frontmatter
    CONTENTS
    ACKNOWLEDGEMENTS
    INTRODUCTION CAN ART HISTORY BE MADE GLOBAL?
    CHAPTER ONE THE WORLD IN A GRAIN OF SAND A Genealogy of World Art Studies
    CHAPTER TWO MAKING AND SEEING IMAGES Tracking the Routes of Vision in Early Modern Eurasia
    Plates I
    CHAPTER THREE TRAVERSING SCALE(S) Transcultural Modernism with and Beyond the Nation
    CHAPTER FOUR BEYOND BACKWATER ARCADIAS Globalised Locality and Contemporary Art Practice
    CHAPTER FIVE WHEN ART EMBRACES THE PLANET The Contemporary Exhibition Form and the Challenge of Connected Histories
    POSTSCRIPT THE HUNTER AND THE SQUIRREL Art History from the Global to the Planetary
    Plates II
    BIBLIOGRAPHY
    LIST OF ILLUSTRATIONS
    INDEX
  • Beteiligte: Juneja, Monica [Verfasser:in]
  • Erschienen: Berlin; Boston: De Gruyter, [2023]
  • Umfang: 1 Online-Ressource (352 Seiten)
  • Sprache: Englisch
  • DOI: 10.1515/9783111217062
  • ISBN: 9783111217062
  • Identifikator:
  • RVK-Notation: LH 62000 : Allgemeines (Berufsfragen s. LH 61190)
  • Schlagwörter: Kunstgeschichte > Globalisierung > Außereuropäische Länder > Interkulturalität
    Südasien > Kunst > Rezeption > Kunstgeschichte
    Südasien > Kunst > Wissenschaftsgeschichte > Interkulturalität
    Kunstgeschichte > Globalisierung > Außereuropäische Kunst
  • Reproduktionsnotiz: Issued also in print
  • Entstehung:
  • Anmerkungen: In English
  • Beschreibung: Die Monografie stellt sich der Herausforderungen des „global turns“ in den Geisteswissenschaften aus der Perspektive der Kunstgeschichte. Eine globale Kunstgeschichte, so argumentiert sie, muss weder der Logik ökonomischer Globalisierung folgen, noch muss sie darauf abzielen, die gesamte Welt allumfassend zu erzählen. Stattdessen zieht sie eine Theorie der Transkulturation heran, um die Schlüsselmomente einer Kunstgeschichte zu erkunden, die nicht länger über eine oberflächliche Globalität erreicht werden kann. Wie kann die kunsthistorische Analyse Beziehungen von Konnektivität theoretisieren, die Kulturen und Regionen über Entfernungen hinweg gekennzeichnet haben? Wie kann sie auf sinnvolle Weise Fragen der Kommensurabilität oder deren Abwesenheit unter Kulturen behandeln? Durch die Verlagerung des Forschungsschwerpunkts der Untersuchung auf Südasien sollen die fünf Betrachtungen, die das Buch umfasst, intellektuelle Ressourcen und Erkenntnisse regionaler Erfahrungen jenseits von Euro-Amerika in eine global verständliche Analyse überführt werden

    The book responds to the challenge of the global turn in the humanities from the perspective of art history. A global art history, it argues, need not follow the logic of economic globalization nor seek to bring the entire world into its fold. Instead, it draws on a theory of transculturation to explore key moments of an art history that can no longer be approached through a facile globalism. How can art historical analysis theorize relationships of connectivity that have characterized cultures and regions across distances? How can it meaningfully handle issues of commensurability or its absence among cultures? By shifting the focus of enquiry to South Asia, the five meditations that make up this book seek to translate intellectual insights of experiences beyond Euro–America into globally intelligible analyses
  • Zugangsstatus: Eingeschränkter Zugang | Informationen zu lizenzierten elektronischen Ressourcen der SLUB