• Medientyp: E-Book
  • Titel: Restoration as fabrication of origins : a material and political history of Italian renaissance art
  • Paralleltitel: De la restauration comme fabrique des origines : une histoire matérlielle et politique de l'art à la Renaissance italienne
  • Enthält: Frontmatter
    CONTENTS / TABLE DES MATIÈRES
    FOREWORD
    AVANT-PROPOS
    ON THE NOTION OF RESTORATION / DE LA NOTION DE RESTAURATION
    TRANSLATIO AND RESTAURATIO
    THE REASON OF DISTANCE
    EX UNO LAPIDE
    OF SPACES AND PLACES. D’ESPACES ET DE LIEUX
    RAFFAELE MAFFEI AND THE DISCOVERY OF AN ETRUSCAN TOMB IN 1508
    Une poétique de l’archaïque
    TEMPS MÊLÉS
    RECENT RESTORATION PRACTICES PRATIQUES RÉCENTES DE LA RESTAURATION
    TRANSPARENCE OU OPACITÉ
    LA MISE AU TOMBEAU DE VÉRONÈSE
    A COLONIAL RENAISSANCE? UNE RENAISSANCE COLONIALE ?
    NOVA ATLANTIS
    Acknowledgments / Remerciements
    CREDITS
  • Beteiligte: Gaffo, Fabio [Herausgeber:in]; Jaccard, Mathilde [Herausgeber:in]; Riedmatten, Henri de [Herausgeber:in]; Christian, Kathleen W. [Mitwirkende:r]
  • Erschienen: Berlin; Boston: De Gruyter, 2023
  • Umfang: 1 Online-Ressource (190 Seiten); Illustrationen
  • Sprache: Englisch
  • DOI: 10.1515/9783111072739
  • ISBN: 9783111072739
  • Identifikator:
  • Schlagwörter: ART / History / Renaissance ; Florence ; Galleria dei Mesi ; Raffaello Maffei ; Raphael ; Renaissance Italy ; Rome ; Veronese ; art 15th and 16th centuries ; art and politics ; reception of Antiquity ; restoration
  • Reproduktionsnotiz: Issued also in print
  • Entstehung:
  • Anmerkungen: In English
  • Beschreibung: Die Publikation widmet sich den Beziehungen zwischen Restaurierung und Politik in der Kunst der italienischen Renaissance. Die Frage nach der Herkunft als Grundlage politischer, patrimonialer und kultureller Identität bildet den Fokus der Betrachtungen. Anstatt ursprüngliche Formen und Bedeutungen wiederherzustellen, wurde die Vergangenheit entsprechend neuen Identitätsbedürfnissen umgestaltet: Räume wurden umorganisiert und Kunstwerke mit neuen Bedeutungen versehen. Die materielle und ästhetische Realität der Kunstgegenstände erfuhr somit eine Umgestaltung und Neudefinition. Ziel der Beiträge ist es, mögliche physische Veränderungen der Artefakte im Lichte ihrer symbolischen Umkodierung zu analysieren. Mit Beiträgen von Kathleen W. Christian, Caroline S. Hillard, Mateusz Kapustka, Jérémie Koering, Victor Lopes, Florian Métral, Arnold Nesselrath, Neville Rowley, Beat Wyss. Restaurierungspraktiken in der italienischen Renaissancekunst Kritische Hinterfragung des Renaissancebegriffs Umkodierung antiker Werke zu politischen Zwecken

    The aim of this publication is to clarify the relationships between material restoration and politics in Italian Renaissance art. The focus of this research is on the question of origin as a foothold for political, patrimonial, and cultural identity. These claims were enacted within a system which, rather than restoring the initial forms and meanings of existing objects, remodeled the past according to new identity requirements: spaces were reorganized, and works of art invested with new meanings. Their material and aesthetic reality was thus transformed and redefined. The aim is therefore to analyze the potential physical modifications of these artefacts in light of their symbolic recoding. With contributions by Kathleen W. Christian, Caroline S. Hillard, Mateusz Kapustka, Jérémie Koering, Victor Lopes, Florian Métral, Arnold Nesselrath, Neville Rowley, Beat Wyss. Restoration practices in Italian Renaissance art Reassessing the concept of Renaissance Recording of ancient works for political purposes
  • Zugangsstatus: Freier Zugang
  • Rechte-/Nutzungshinweise: Namensnennung (CC BY)