Jörissen, Benjamin
[Herausgeber:in];
Rummler, Klaus
[Herausgeber:in];
Bettinger, Patrick
[Herausgeber:in];
Schiefner-Rohs, Mandy
[Herausgeber:in];
Wolf, Karsten D.
[Herausgeber:in]
Beschreibung:
Digitalisation is changing self-relationships, forms of community and understandings of democracy. Contemporary post-digital culture and its aesthetic spaces of experience can no longer be understood without knowledge of digital mediality and digital designs - understood as power-laden aesthetic processes. Conversely, the spread of digital mediality in the aestheticised society can only be deciphered with reference to aesthetic-cultural practices. Aesthetic, cultural and media-related fields of knowledge are therefore essential for pedagogical capacity to act as well as for the future-oriented development of research into cultural education and media education.; Digitalisierung verändert Selbstverhältnisse, Gemeinschaftsformen und Demokratieverständnisse. Die gegenwärtige post-digitale Kultur und ihre ästhetischen Erfahrungsräume können ohne Kenntnis digitaler Medialität und digitaler Designs – verstanden als machtgeladene ästhetische Prozesse – nicht mehr verstanden werden. Umgekehrt ist die Ausbreitung digitaler Medialität in der ästhetisierten Gesellschaft nur mehr unter Bezug auf ästhetisch-kulturelle Praxen entschlüsselbar. Ästhetische, kulturelle und mediale Wissensfelder sind daher für pädagogische Handlungsfähigkeit wie auch für eine zukunftsgerichtete Entwicklung der Forschung zur Kulturellen Bildung und Medienpädagogik unumgänglich