• Medientyp: Sonstige Veröffentlichung; E-Artikel
  • Titel: Discourses as the Place for the Development of Mathematical Thinking ; Diskurse als Ort der mathematischen Denkentwicklung – Eine interaktionistische Perspektive
  • Beteiligte: Schütte, Marcus [Verfasser:in]; Jung, Judith [Verfasser:in]; Krummheuer, Götz [Verfasser:in]
  • Erschienen: Berlin : Springer, 2021
  • Erschienen in: Journal für Mathematik-Didaktik : JMD = Journal for didactics of mathematics 42 (2021), Nr. 2 ; Journal für Mathematik-Didaktik : JMD = Journal for didactics of mathematics
  • Ausgabe: published Version
  • Sprache: Deutsch
  • DOI: https://doi.org/10.15488/13900; https://doi.org/10.1007/s13138-021-00183-6
  • ISSN: 0173-5322
  • Schlagwörter: Interactionist perspective ; Diskurs ; Participation ; Discourse ; Partizipation ; Development of mathematical thinking ; Interaktionistische Perspektive ; Mathematische Denkentwicklung
  • Entstehung:
  • Anmerkungen: Diese Datenquelle enthält auch Bestandsnachweise, die nicht zu einem Volltext führen.
  • Beschreibung: The following article considers mathematics learning in the early childhood from an interactionist perspective. Here, mathematics learning is differentiated into two aspects of learning: the acquisition of mathematical terms and procedures in the sense of learning mathematical content, and the development of mathematical thinking in the sense of learning to reason. The focus of this contribution is on the second aspect. Based on interactionist perceptions of learning the development of mathematical thinking is described as an increasing participation in mathematical discourses. As a result, mathematical discourses as the “place” for the development of mathematical thinking move into the center of attention. For a more detailed description of these discourses, the so far common focus of interactionist approaches to mathematics learning on the analysis of mathematical negotiation of meaning is expanded to include a description of the emerging argumentative and semantic structuring of the mathematical negotiation processes. In the empirical analyses of this article, different discourse styles are reconstructed, which we call narrative, formal and ‘narrational’ discourses. In future work, they will be used as a theoretical basis for the longitudinal reconstruction of the participation of learners in mathematical negotiation processes to describe their development of mathematical thinking. ; Der folgende Beitrag befasst sich mit dem Mathematiklernen in der frühen Kindheit aus interaktionistischer Perspektive. Mathematiklernen wird hierzu in zwei Aspekte ausdifferenziert: den Erwerb mathematischer Begriffe und Prozeduren im Sinne des Lernens von mathematischen Inhalten und die mathematische Denkentwicklung im Sinne des Argumentierenlernens. Der Fokus dieses Beitrags liegt auf dem zweiten Aspekt. Basierend auf interaktionistischen Vorstellungen zum Lernen wird die mathematische Denkentwicklung als zunehmende Partizipation an mathematischen Diskursen beschrieben. Hierdurch rücken mathematische Diskurse als „Ort“ der ...
  • Zugangsstatus: Freier Zugang