• Medientyp: Bericht; E-Book
  • Titel: Waiting times for outpatient treatment in Germany: New experimental evidence from primary data
  • Beteiligte: Heinrich, Nils [VerfasserIn]; Wübker, Ansgar [VerfasserIn]; Wuckel, Christiane [VerfasserIn]
  • Erschienen: Essen: RWI - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung, 2017
  • Sprache: Englisch
  • DOI: https://doi.org/10.4419/86788792
  • ISBN: 978-3-86788-792-2
  • Schlagwörter: I10 ; Waiting times ; I11 ; I18 ; private health insurance ; outpatient care ; public health insurance ; Germany
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  • Beschreibung: Long waiting lines are a common feature and a major concern in many public health care delivery systems. The waiting lines are often characterized as inefficient, because they are a burden to patients without generating any gains for providers. There is an ongoing debate in Germany regarding the preferential treatment given to private health insurance (PHI) holders while statutory health insurance (SHI) holders face continuously increasing waiting times. In order to tackle this problem in the outpatient sector, in 2015 Germany introduced a reform that was aimed at providing SHI holders with appointments within an acceptable time frame. We exploited longitudinal experimental data to examine waiting times for six elective outpatient treatments in Germany and assessed the reform's impact on this issue. We found a sizeable difference in waiting times favoring private patients. For SHI holders, waiting times remained stable over time (27.5 days in 2014; 30.7 days in 2016; ? 3.2 days, p-value = 0.889), while PHI holders experienced a significant improvement (13.5 days in 2014; 7.8 days in 2016; ? 5.7 days, p-value = 0.002). The results indicate that there is an unequal access to elective outpatient treatment depending on the patient's insurance status. Our conclusion is that, the reform did not repair the existing inequalities. The gap has rather widened. ; Lange Wartezeiten sind eine große Herausforderung in vielen öffentlichen Gesundheitssystemen. Sie gelten als ineffizient, da sie eine zusätzliche Belastung für Patienten darstellen, ohne dass der Leistungserbringer, hier der Arzt, einen ausgleichenden Nutzen daraus zieht. In Deutschland wird aktuell diskutiert, ob Versicherte der Privaten Krankenversicherung (PKV) bei der Terminvergabe bevorzugt werden, während Versicherte der Gesetzlichen Krankenversicherung (GKV) stetig wachsenden Wartezeiten ausgesetzt sind. Um diesem Problem im ambulanten Sektor entgegenzuwirken wurde in Deutschland im Jahr 2015 eine Reform verabschiedet, die darauf abzielt, GKV-Patienten einen ...
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