• Medientyp: E-Artikel
  • Titel: Die Augen des Sünders: Überlegungen zu Rembrandts "Blendung Simsons" von 1636 in Frankfurt
  • Beteiligte: Manuth, Volker
  • Erschienen: IRSA, 1990
  • Erschienen in: Artibus et Historiae, 11 (1990) 21, Seite 169-198
  • Sprache: Deutsch
  • ISSN: 0391-9064
  • Entstehung:
  • Hochschulschrift:
  • Anmerkungen:
  • Beschreibung: <p> One of Rembrandt's most fascinating early works is the large painting, dated 1636, called "The Blinding of Samson", in the Städelsches Kunstinstitut in Frankfurt. Until now, in dealing with this work art historical research has, for the most part, been limited to the plausible, though by no means definite, hypothesis that Rembrandt gave the painting as a present to Constantijn Huygens, secretary to the Stadholder, Prince Frederick Henry of Orange, to thank him for acting as intermediary between the artist and the court. The focus of the present study, however, is on the iconography of the picture, since Rembrandt broke significantly with post-medieval tradition in his representation of the subject. Thus, for example, in contrast to Rubens and his followers, Rembrandt not only shows the hero's capture but also -- very graphically -- the cruel act of his eyes being put out by the Philistines. Rembrandt used as a model for the prone Samson the figure in a copper engraving of 1566 by Cornelis Cort, after Titian's painting "Tityus", now in the Prado. In keeping with the biblical exegesis of contemporary reformist theologians, Rembrandt, who was apparently familiar with the popular preaching on this theme, stresses the moment of destruction of Samson's eyesight, which was seen as God's punishment for the whoring about with the pagan Delilah; it was his eyes that were struck because through them he had let himself be led into sin by looking upon Delilah, thus delivering himself into her hands. /// Le tableau de grand format représentant l'aveuglement du Juge israëlite Samson au Städelsches Kunstinstitut de Francfort est une des premières oeuvres de Rembrandt parmi les plus fascinantes. L'hypothèse selon laquelle Rembrandt aurait fait cadeau du tableau à Constantin Huygens, secrétaire du gouverneur Frédéric-Henri, pour le remercier de l'avoir introduit à la Cour, est la seule à laquelle se soit jusqu'à présent limitée la recherche historique. La présente étude insiste au contraire sur l'iconographie de la représentation. Rembrandt en effet se distancie de façon spectaculaire de la tradition post-médiévale par le choix du moment de la narration: contrairement à Rubens et ses adeptes, il ne montre pas l'arrestation de Samson, mais, avec un réalisme impressionnant, l'atrocité de l'acte des Philistins en train de lui crever les yeux. Pour représenter Samson couché, Rembrandt a pris comme modèle la gravure de Cornelis Cort datant de 1566 et s'inspirant du tableau de "Tityos" par Le Titien, qui se trouve au Prado. En accord avec l'exégèse de la Bible de théologiens contemporains de la Réforme, Rembrandt -- qui connaissait probablement les prédications sur ce thème -- insiste sur l'instant de l'aveuglement de Samson comme châtiment de Dieu pour s'être laissé séduire par Dalila. La vue lui est ôtée de vive force, puisque c'est par elle qu'il a péché en regardant Dalila et en se liyrant à elle. /// Zu den faszinierendsten Frühwerken Rembrandts zählt das 1636 datierte großformatige Gemälde mit der Blendung des israelitischen Richters Simson, im Städelschen Kunstinstitut in Frankfurt. Die kunsthistorische Forschung hat sich bei der Beschäftigung mit Rembrandts Blendung des Simson bislang primär mit der möglichen, aber keinesfalls gesicherten Annahme beschäftigt, Rembrandt habe das Gemälde dem Sekretär des Statthalters Frederik Hendrik, Constantijn Huygens, als Dank für dessen Vermittlerdienste bei Hof zum Geschenk gemacht. In Zentrum der vorliegenden Untersuchung dagegen steht die lkonographie der Darstellung, da Rembrandt mit der Auswahl des Erzählmomentes in auffälliger Weise von der nachmittelalterlichen Darstellungstradition des entlegenen Themas abweicht. So zeigt er z.B. im Unterschied zu Rubens und dessen Kreis nicht nur die Gefangennahme, sondern mit eindringlichem Verismus den grausamen Akt des Augenausstechens durch die Philister. Als formales Voibild für die Figur des liegenden Simson benutzte Rembrandt den 1566 datierten Kupferstich des Cornelis Cort nach Tizians Gemälde des "Tityos", das sich heute im Prado befindet. In Übereinstimmung mit der reformierten Bibelexegese durch zeitgenössische Theologen betont Rembrandt -- offenbar in Kenntnis verbreiteter Predigten zum Thema -- den Moment der Zerstörung des Augenlichtes als Strafe Gottes für die mit Delila begangene Hurerei des Helden. Gewaltsam wird Simson die Kraft der Augen genommen, da er sich durch die se zur Sünde hatte verleiten lassen, indem er Delila ansah und sich ihr auslieferte. </p>