• Medientyp: E-Artikel
  • Titel: La socialisation professionnelle de jeunes BTS-DUT : Entre diplôme et statut des identités incertaines
  • Beteiligte: Bouffartigue, Paul [VerfasserIn]
  • Erschienen in: Formation Emploi ; Vol. 45, n° 1, pp. 3-23
  • Sprache: Französisch
  • DOI: 10.3406/forem.1994.1634
  • ISSN: 0759-6340
  • Identifikator:
  • Schlagwörter: article
  • Entstehung:
  • Anmerkungen:
  • Beschreibung: Paul Bouffartigue, The professionnal socialization of young technicians with BTS or DUT diplomas : an unstable identity betwen thoe diploma and the professional status. Referring mainly to the results of a qualitative longitudinal survey carried out in France from 1987 to 1990 on young technicians with BTS or DUT diplomas at the beginning of their working careers, the author examines an important aspect of the trends observed during the survey period. Some new material is therefore contributed here to the longstanding debate over the professional identity of those belonging to this category of technicians. In his analysis of this stage in tehnicians' career, which is crucial to their professional integration and to their developing a sense of social identity, the author emphasizes the diversity of the trajectories corresponding to the socialization of the members of this subgroup, as well as the fact that the positions of engineer and executive are regarded by technicians as a professional goal to be attained. The somewhat vague title of "Higher technician" mainly refers to a college diploma but corresponds to no clearly defined professional role, as can be seen from the wide range of staff classification and management practices adopted by various firms. Consequently, great diversity and instability can be said to characterize technicians' first working experience, in terms of the position held and especially the nature of the tasks involved. This diversity also reflects the heterogeneous social and educational backgrounds of the members of this group. The great value attached to the diploma and the wish that it should be duly recognized have nevertheless given rise to numerous strategies for progressing towards positions with a higher status, particularly that of engineer or executive. The early familial and educational socializing processes can have heavy repercussions at this stage in an individual's professional integration. In some working contexts which are less rigidly structured than others, there does however exist some scope for dynamic initiatives involving more complex social motivations and greater individual resourcefulness than might at first sight be apparent.

    Paul Bouffartigue, Die berufliche Sozialisierung junger Techniker (Abschluß : BTS-DUT) Zwischen Diplom und Statut : ungewisse Identitäten. In seinem Beitrag, der sich in erster Linie auf eine zwischen 1987 und 1990 mit technischen (Fach-) Hochschulabgängern am Beginn ihrer beruflichen Karriere durchgeführte qualitative Längsschnittstudie stützt, untersucht der Verfasser eine der wichtigsten Dimensionen des Wandels innerhalb der Kategorie Techniker. Die Analyse dieses kritischen Moments der beruffichen Sozialisierung und der Herausbildung einer sozialen Identität läßt die schon hinlänglich bekannte Debatte um die Identität dieser Kategorie wieder neu aufflammen, insbesondere anhand der unterschiedlichen Sozialisierungslaufbahnen, die sich innerhalb dieser Untergruppe feststellen lassen, sowie der Rolle, die die Referenzgruppe der Ingenieure und Führungskräfte spielt. Die Zweideutigkeit dieses ehrer schulischen Titels « höherer Techniker » (Fachtechniker) resultiert in der Nichtanerkennung einer klar umrissenen beruflichen Funktion, wie dies anhand der unterschiedlichen Klassifizierungs und Arbeitsverwaltungspraktiken der Unternehmen ersichtlich wird. Die Tatsache, daß Titel und Funktion nicht miteinander übereinstimmen, druckt sich dadurch aus, daß die Erstbeschäftigungen vielfältig und unbeständig sind, und zwar ebenso im Hinblick auf den Arbeitsplatz als auch - mehr noch - in bezug auf den Tätigkeitsinhalt. Das Festhalten am Diplom und seiner Anerkennung kommt durch vielfältige Praktiken zum Ausdruck, die auf eine "Entwicklung" in Richtung angesehenere berufliche Positionen ausgerichtet sind, wobei die Gruppe der Ingenieure und Führungskräfte die größte Anziehungskraft ausübt. Indem man den Einfluß des sozialen und beruflichen Werdegangs auf die erste berufliche Eingliederung aufs genaueste untersucht, kann man sowohl die gesellschaftlichen Zwänge als auch die zur Verfügung stehenden Spielräume festmachen, die in einigen Berufen weniger als in anderen durch biographische Elemente determiniert sind, und die auf complexeren sozialen und subjektiven Qualitäten und Fähigkeiten basieren, als man ohne weiteres auf Anhieb erkennen kann.

    S'appuyant principalement sur une enquête qualitative longitudinale effectuée de 1987 à 1990 auprès de jeunes BTS-DUT débutant dans la vie professionnelle, l'auteur explore l'une des dimensions importantes des transformations de la catégorie des techniciens. L'analyse de ce moment critique de la socialisation professionnelle et de la formation de l'identité sociale permet de renouveler les débats déjà anciens sur l'identité de cette catégorie, à partir notamment de la diversité des trajectoires de socialisation observées à l'intérieur même de ce sous-groupe, et du rôle de groupe de référence joué par les ingénieurs et cadres. L'ambiguïté du titre de technicien supérieur qui reste avant tout un titre scolaire réside dans sa non reconnaissance en tant que fonction professionnelle clairement identifiable. En témoigne la variété des pratiques de classification et de gestion de l'emploi mises en oeuvre par les entreprises. L'inadéquation titre/fonction se traduit de fait par une diversité et une instabilité des premières positions professionnelles, qu'elles soient appréciées en termes d'emploi occupé ou, plus encore, de contenu d'activité. L'attachement très fort au diplôme et à sa reconnaissance se manifeste toutefois par de multiples pratiques visant à « évoluer » vers des positions professionnelles plus valorisées, le groupe des ingénieurs et cadres formant la référence la plus fréquente. Et c'est en examinant « à la loupe » la manière dont les itinéraires de socialisation familiale et scolaire travaillent cette séquence des débuts de la socialisation professionnelle, que l'on peut identifier tout à la fois le poids du destin social, et les marges de jeu ouvertes notamment dans certains espaces professionnels moins clairement institués que d'autres aux dynamiques biographiques, mobilisant des ressources sociales et subjectives plus complexes à saisir de prime abord.
  • Zugangsstatus: Freier Zugang
  • Rechte-/Nutzungshinweise: Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitung (CC BY-NC-ND)