• Media type: E-Book
  • Title: Digitalisierung und Soziale Arbeit : Transformationen und Herausforderungen
  • Contributor: Wunder, Maik [HerausgeberIn]
  • imprint: Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2021
  • Extent: 1 Online-Ressource (275 p.)
  • Language: German
  • ISBN: 9783781524736
  • Identifier:
  • Keywords: Educational equipment & technology, computer-aided learning (CAL)
  • Origination:
  • Footnote: German
  • Description: Digitisation now encompasses all functional areas of society and it is hard to imagine life without it. Technical artefacts are becoming increasingly networked and form, among other things, an (invisible) background with which human actions are implicitly and explicitly interwoven in many ways. This volume takes a critical look at (possible) transformations and challenges that arise for social work in the face of socio-technical change. Old questions, such as that of social inequality, gain new contours. At the same time, new problem constellations appear on the horizon of questions, such as the substitution of human professional action by Big Data. The contributions collected in this volume attempt to bridge the gap between theory and practice and between discipline and profession

    "Digitalisierung umgreift mittlerweile sämtliche gesellschaftlichen Funktionsbereiche und ist aus den lebensweltlichen Vollzügen kaum mehr wegzudenken. Technische Artefakte vernetzen sich immer stärker und bilden unter anderem einen (unsichtbaren) Hintergrund, mit dem menschliche Handlungen auf vielfältige Weise implizit und explizit verwoben sind. Der Band nimmt einen kritischen Blick auf (mögliche) Transformationen und Herausforderungen, die sich für die Soziale Arbeit angesichts des sozio-technischen Wandels ergeben. Hierbei gewinnen alte Fragen wie z.B. die nach sozialer Ungleichheit neue Konturen. Zugleich erscheinen am Fragehorizont neuartige Problemkonstellationen wie etwa die Substituierung von menschlichem professionellem Handeln durch Big Data. Die im Band versammelten Beiträge versuchen, mit ihren Fragestellungen eine Brücke zu schlagen zwischen Theorie und Praxis bzw. zwischen Disziplin und Profession."
  • Access State: Open Access